Polis sita empat motosikal ekzos bising di Bentong

Polis sita empat motosikal ekzos bising di Bentong

Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Polis Diraja Malaysia (PDRM) Daerah Bentong, Pahang mengumumkan bahawa empat buah motosikal telah di sita kerana kesalahan mengubahsuai ekzos di daerah berkenaan. Kesemua motosikal tersebut ditahan dalam Op Khas Ekzos Bising yang dijalankan di sekitar Bandar Bentong pada 21 September lalu.

Operasi yang diketuai oleh Inspektor Muhamad Ridwan bin Kassim berkenaan adalah bagi memeriksa kenderaan yang telah melakukan pengubahsuaian ekzos dan tindakan sita dilakukan dibawah Seksyen 64 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 Kuasa-Kuasa Menyita Kenderaan Bermotor sehingga diperlukan bagi tujuan mengelak kesalahan tersebut berterusan (Kesalahan pengubahsuaian ekzos). Kenderaan tersebut boleh diserahkan semula kepada tuan punya setelah tindakan menggantikan ekzos asal.

Secara keseluruhan sebanyak 39 buah motosikal telah diperiksa menerusi operasi tersebut. Selain dari empat motosikal yang disita, sebanyak 21 keping saman atas pelbagai kesalahan lazim seperti tiada lesen memandu, nombor plat tidak mengikut peraturan, LKM tamat tempoh, tiada cermin sisi dan ubahsuai kenderaan telah dikeluarkan dalam operasi itu.

Ketua Polis Daerah Bentong, Penolong Superitenden Zaiham Mohd Kahar menyatakan bahawa operasi ini akan diteruskan dari semasa ke semasa. Oleh itu beliau menasihatkan mana-mana pemilik kenderaan yang telah membuat pengubahsuaian ekzos agar memasang semula ekzos asal kerana ekzos yang diubah suai mengeluarkan bunyi bising sekaligus menggangu ketenteraman orang awam dan kawasan sekeliling.

Beliau juga menegaskan bahawa individu yang didapati bersalah membuat pengubahsuaian ekzos sehingga menggangu ketenteraman awam boleh dikenakan denda tidak melebihi RM2,000.00 atau penjara 6 bulan di bawah Kaedah 103 iaitu di bawah Kaedah-kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Penggunaan) 1959 (LN170/1959).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required