Memandangkan rentas negeri bakal dibenarkan tidak lama lagi apabila kadar vaksinasi lengkap populasi dewasa negara mencapai 90%, Kementerian Kesihatan (KKM) menyarankan agar orang ramai melakukan ujian kendiri COVID-19 dengan lebih kerap sebelum melakukan pergerakan rentas negeri.

Menurut Menteri KKM, Khairy Jamaluddin, langkah itu penting terutamanya mereka yang berada dalam persekitaran hubungan dan mobiliti tinggi.

“Kini tanggungjawab dan tingkah laku bergantung kepada individu itu sendiri. Saya percaya kita dapat menghadapi cabaran ini dalam #ReopeningSafely. Sekiranya anda ingin pulang ke kampung dan bertemu dengan golongan berusia, lakukan kit ujian kendiri COVID-19 (RTK) air liur. Jaga keselamatan mereka.

“Hanya tinggal 1.6% (belum divaksinasi lengkap) sebelum sempadan negeri dibuka. Kini Kementerian Kesihatan (KKM) sudah beralih ke ujian simptomatik. Kami meminta orang yang berada dalam persekitaran dan bertemu dengan ramai orang atau mobiliti tinggi untuk melakukan ujian secara berkala,” katanya menerusi ciapan di Twitter hari ini.

Tambah beliau, ketika negara beralih ke fasa endemik COVID-19, kebanyakan tanggungjawab bergantung kepada orang ramai.

“Ketika kita beralih ke fasa endemik, kita tidak boleh mengatur sekatan jalan raya untuk melihat sama ada anda telah divaksinasi atau melakukan ujian saringan. Kini ia banyak bergantung kepada tanggunjawab dan tingkah laku peribadi, saya percaya kita dapat menghadapi cabaran dalam pembukaan dengan selamat,” jelasnya.