Michelin LTX Trail dilancarkan di Malaysia — untuk trak pikap dan SUV, sembilan saiz tersedia, 15-18 inci

Michelin LTX Trail dilancarkan di Malaysia — untuk trak pikap dan SUV, sembilan saiz tersedia, 15-18 inci

Michelin telah melancarkan tayar LTX Trail untuk pasaran Malaysia, yang diposisikan untuk kegunaan jalanan dan juga off-road. LTX Trail ialah tayar untuk pelbagai kegunaan dan dicadangkan untuk 80% atas jalan dan 20% pemanduan off-road, menurut Michelin.

LTX Trail disasarkan untuk SUV dan trak pikap 4×2 dan 4×4, seperti Toyota Hilux dan Fortuner serta Nissan Navara. Semuanya ada sembilan saiz tersedia dari 15 inci ke 18 inci, serta dari profil 225/70R15 104 T XL hingga 285/60R18 116T.

Di Thailand, ketika dibandingkan tayar ini dengan tayar pesaing paling hampir menggunakan saiz 265/65R17 pada Toyota Hilux Vigo 2020, LTX Trail menunjukkan 41% ketahanan kehausan tayar lebih baik, disumbangkan oleh kompaun corak RallyForce 2 untuk lebih tahan lasak dan hayat panjang dalam kedua-dua kegunaan atas jalan atau off-road, sementara dinding sisinya melindungi agar tahan dan memberikan cengkaman lebih baik ketika off-road.

Michelin LTX Trail dilancarkan di Malaysia — untuk trak pikap dan SUV, sembilan saiz tersedia, 15-18 inci

Dari segi brek di permukaan basah, LTX Trail mampu berhenti dalam jarak 3.1 meter lebih pendek berbanding tayar pesaingnya ketika masih baru, dan 4.6 meter lebih pendek ketika sudah digunakan (dengan kedalaman bunga berbaki 2.0 mm). Jarak berhenti ketika kering pula 3.8 meter lebih pendek berbanding pesaingnya.

LTX Trail menjanjikan pemanduan yang senyap juga, dengan 19.8% pengurangan bunyi tekanan tayar. Ini dicapai melalui blok bunga Duo-Harmony, yang menampilkan dua blok berbeza bentuk di corak bahagian tengah bunganya, yang mengagihkan tenaga corak bunyi kepada spektrum yang lebih luas, menjadikan suasananya lebih tenang.

Michelin LTX Trail kini boleh didapati melalui pengedar sah Michelin seluruh negara. Harga pula bermula dari RM611, dan naik hingga RM1,074.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required