LLM jangka trafik di lebuhraya meningkat 4j sehari

LLM jangka trafik di lebuhraya meningkat 4j sehari

Susulan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kebenaran merentas negeri secara serentak di seluruh negara (kecuali Sabah) bermula hari ini, 11 Oktober 2021, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) menjangkakan jumlah trafik akan meningkat kepada empat juta kenderaan sehari terutamanya pada cuti hujung minggu dan cuti umum Maulidur Rasul pada 19 Oktober ini. Jumlah tersebut meningkat berbanding 3.5 juta kenderaan sehari pada masa kini.

Menerusi kenyataan yang disiarkan, Ketua Pengarahnya, Datuk Mohd. Suhaimi Hassan berkata, untuk memastikan kelancaran pergerakan trafik, LLM telah mengarahkan syarikat konsesi lebuh raya untuk menjadualkan pelaksanaan kerja–kerja penyelenggaraan dan mengelakkan pelaksanaan penutupan lorong terutamanya di Lebuh Raya Utara Selatan, Lebuh Raya KL–Karak, Lebuh Raya Pantai Timur dan Lebuh Raya Kajang Seremban.

“Persediaan rapi juga perlu dilakukan di plaza tol bagi memastikan kelancaran pergerakan kenderaan semasa melakukan transaksi di plaza tol.

“Selain itu, syarikat pengendali lebuh raya juga diarahkan untuk melakukan persiapan bagi memastikan semua kawasan rehat & rawat dan hentian sebelah sepanjang lebuh raya berada dalam keadaan baik, teratur serta mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan bagi mengelakkan penularan Covid-19,”katanya.

Dalam masa yang sama, LLM juga menasihati pengguna agar memastikan kenderaan dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan, baki kad Touch ‘n Go adalah mencukupi, merancang dan mendapatkan rehat secukupnya sebelum memulakan perjalanan.

“Pakai pelitup muka, amalkan penjarakan sosial, elakkan 3C (close contact, crowded area & close conversation), penggunaan surau dan tandas serta merekodkan pergerakan menerusi aplikasi MySejahtera terutamanya apabila berada di kawasan rehat & rawat atau hentian sebelah,”tambahnya lagi.

Pengguna lebuh raya boleh menghubungi Pusat Pengurusan Trafik LLM di talian 1–800–88–7752 untuk mendapatkan maklumat keadaan trafik atau mendapatkan bantuan. Maklumat keadaan trafik juga boleh diperoleh menerusi laman Facebook Lembaga Lebuhraya Malaysia atau di Twitter @LLMinfotrafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required