KTMB tambah tren ETS, Antarabandar mulai 14 Okt ini

KTMB tambah tren ETS, Antarabandar mulai 14 Okt ini

Susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang membenarkan pergerakan rentas negeri berkuat kuasa semalam, 11 Oktober 2021, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengumumkan akan menambah jumlah perkhidmatan kereta api elektrik (ETS) dan KTM Antarabandar mulai 14 Oktober ini.

Menurut Ketua Pegawai Operasi KTMB, Mohd Zain Mat Taha, jualan tiket bermula pada hari ini untuk perjalanan sehingga Disember 2021.

“Perkhidmatan ETS akan beroperasi dengan 12 servis setiap hari berbanding dua pada ketika ini. Laluannya meliputi sektor Gemas-Padang Besar, KL Sentral–Ipoh, Gemas–Butterworth dan sebaliknya. KTMB turut menawarkan diskaun RM5 untuk 10,000 penumpang terawal bagi pembelian tiket berharga RM40 ke atas dengan kod promo BOLEHRENTAS dan tawaran itu bermula dari 14 hingga 24 Oktober 2021.

“Empat perkhidmatan Ekspres Selatan di sektor Gemas–Johor Bahru Sentral dan dua perkhidmatan Ekspres Rakyat Timuran di sektor Tumpat–Johor Bahru Sentral akan beroperasi setiap hari, setelah digantung sementara operasinya sejak pelaksanaan PKP 3.0,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Klik untuk besarkan imej

Manakala Shuttle Timuran di sektor Kuala Lipis-Tumpat kekal beroperasi dengan 10 perkhidmatan. Tambah beliau, secara keseluruhan, perkhidmatan KTM Antarabandar akan beroperasi dengan 16 servis.

Mengenai pemantauan pematuhan prosedur operasi standard (SOP), beliau berkata, kakitangan barisan hadapan KTMB akan memastikan hanya mereka lengkap divaksin sahaja dibenarkan menaiki tren dengan menunjukkan sijil digital di aplikasi MySejahtera atau kad vaksinasi Covid-19 sebagai bukti.

“Penumpang perlu berada di stesen sekurang-kurangnya satu jam awal sebelum perjalanan bagi pemeriksaan dokumentasi dan pemeriksaan suhu badan. Pemantauan oleh anggota Polis Bantuan KTMB, khususnya, akan dibuat di semua stesen dan di dalam tren bagi memastikan para pengguna mematuhi SOP ditetapkan.

“Selain itu, KTMB ingin menasihatkan orang ramai untuk membuat pembelian tiket melalui aplikasi KTMB Mobile (KITS) atau laman sesawang KTMB bagi mengurangkan interaksi antara satu sama lain. Ia lebih mudah, pantas dan efisien,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required