Vios Challenge Toyota GR Racing Festival musim ke-4; pusingan ke-2 diadakan di Sepang pada 23-24 Okt ini

Vios Challenge Toyota GR Racing Festival musim ke-4; pusingan ke-2 diadakan di Sepang pada 23-24 Okt ini

Selepas Lembah Klang beralih ke Fasa-4 Pelan Pemulihan Negara (PPN), bukan sahaja sektor perniagaan kini sudah hidup semula, peminat sukan permotoran juga kini semakin ceria kerana aktiviti perlumbaan kini sudah boleh kembali diadakan.

Begitu juga dengan musim keempat perlumbaan ‘one make’ Vios Challenge Toyota Gazoo Racing (TGR) Racing Festival – selepas kejohanan ini ditangguhkan selama tujuh bulan, akhirnya siri tersebut kini diadakan semula bermula pusingan kedua yang bakal berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang pada hujung minggu ini iaitu bermula 23 hingga 24 Oktober 2021.

Namun, sama seperti perlumbaan pusingan pertama yang dijalankan pada Mac lalu, perlumbaan kali ini juga perlu diadakan dengan prosedur operasi standard (SOP) pencegahan penularan Covid-19 yang ketat, serta berlangsung tanpa kehadiran penonton. Tapi jangan risau, kesemua perlumbaan tersebut akan disiarkan secara langsung menerusi laman sesawang rasmi Toyota Malaysia serta di laman Facebook Toyota Malaysia serta Toyota Gazoo Racing Malaysia.

Vios Challenge Toyota GR Racing Festival musim ke-4; pusingan ke-2 diadakan di Sepang pada 23-24 Okt ini

Bagi kategori Super Sporting iaitu kelas yang disertai oleh pelumba-pelumba professional negara, duta Toyota Gazoo Racing Malaysia, Tengku Djan Ley bakal mempertahankan kedudukannya bagi terus berada ditempat pertama carta pungutan mata musim ini. Pada pusingan pertama tempoh hari, Tengku Djan dilihat mendominasi ketegori berkenaan dengan memenangi kedua-dua perlumbaan.

Namun dengan diberikan ‘berat balast’ 40 kg selepas menang dua perlumbaan terdahulu, Tengku Djan mungkin berhadapan kesukaran untuk terus menang, dan bakal dicabar oleh pelumba-pelumba professional lain seperti Mark Darwin dan Freddie Ang (masing-masing menduduki tangga kedua dan ketiga pada musim lalu) serta muka-muka veteran dalam dunia perlumbaan tempatan termasuk Boy Wong, William Ho, Kenny Lee, Keifli Othman dan Syafiq Ali. Juara kategori Sporting musim lalu, Brendan Paul Anthony juga dijangka bakal memberikan saingan yang sengit dalam kategori tertinggi tersebut.

Bagi kelas pelumba amatur iaitu Sporting, saingan sengit dijangka bakal disajikan oleh Adam Khalid dan juga seorang lagi ‘otai’ sukan permotoran tempatan iaitu Haji Sutan Mustafa Salihin. Pada perlumbaan pusingan pertama, Adam dan Haji Sutan Mustafa masing-masing telah memperolehi kemenangan pertama untuk musim ini. Seramai 19 pelumba yag kompetitif bakal bersaing dalam kategori Sporting bagi merebut gelaran juara musim ini.

Vios Challenge Toyota GR Racing Festival musim ke-4; pusingan ke-2 diadakan di Sepang pada 23-24 Okt ini

Vios Challenge TGR Racing Festival tahun ini turut menampilkan perlumbaan kelas Rookie – disertai oleh lima orang pelumba muda yang dicungkil menerusi Program Pembangunan Bakat Muda Gazoo Racing, di mana sebelum ini mereka berlumba sama ada dalam siri Go-Kart dan juga perlumbaan simulator.

Dalam kategori Rookie ini, Naquib Azlan yang bermula sebagai pelumba simulator kini mendahului kejuaraan dengan memenangi kedua-dua perlumbaan pada pusingan pertama. Dia kini dicabar rapat oleh dua pelumba lain iaitu Amer Harris dan Mika Hakimi – kedua-duanya berumur 17 tahun – dan diikuti oleh Jwan Hii yang berumur 18-tahun serta Putera Adam yang baru berumur 14-tahun.

Vios Challenge Toyota GR Racing Festival musim ke-4; pusingan ke-2 diadakan di Sepang pada 23-24 Okt ini

Bagi kategori Promotional, pelakon Zizan Razak dilihat mendominasi kelas berkenaan dengan turut memenangi kedua-dua perlumbaan pada pusingan pertama sebelum ini – walaupun baru pertama kali menyertai siri perlumbaan tersebut. Kategori ini turut menyaksikan penyertaan dari selebriti-selebriti tempatan yang lain seperti Shukri Yahaya, Janna Nick, Nabil Ahmad, Wany Hasrita, Nabila Razali, Khai Bahar, Talitha Tan dan Ahirene Ahirudin.

“Kami sangat bersyukur kerana musim ini dapat diteruskan, dan saya pasti bahawa semua pelumba kini bersemangat untuk kembali beraksi. Saya lihat rehat panjang akan menjejaskan prestasi mereka, sebaliknya seperti pusingan pertama, pertandingan akan lebih sengit sehingga ke garisan penamat,” kata ketua pegawai sukan permotoran Gazoo Racing Malaysia, Akio Takeyama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required