Cukai jalan boleh diperbaharui di 14 cawangan Puspakom di Sabah dan Sarawak mulai 1 Nov

Cukai jalan boleh diperbaharui di 14 cawangan Puspakom di Sabah dan Sarawak mulai 1 Nov

Kementerian Pengangkutan (MOT) telah mengumumkan pembaharuan Lesen Kenderaan Motor (LKM) atau cukai jalan kini sudah boleh dilakukan di kesemua 14 cawangan Puspakom di Sabah dan Sarawak, mulai hari ini (1 November 2021).

Walau bagaimana pun, perkhidmatan ini hanyalah untuk motosikal dan kereta persendirian, tidak termasuk kenderaan e-hailing. Malahan perkhidmatan ini juga untuk kenderaan decontrolled (kenderaan barangan dengan berat 7,500 kg ke bawah)

Di Semenanjung Malaysia, pembaharuan cukai jalan untuk kenderaan decontrolled di Puspakom adalah bermula tahun 2020, sebelum ia mula dibuka untuk kenderaan persendirian di kesemua 39 cawangan Puspakom pada September lalu.

Dengan inisiatif ini, MOT berharap ia mampu meningkatkan lagi perkhidmatan oleh kerajaan, sekaligus meningkatkan lagi akses untuk perkidmatan seumpamanya. Malahan langkah ini juga dilihat mampu mengurangkan kos dan masa rakyat, ujar kementerian terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required