Di mana peruntukan bagi keselamatan jalan raya? – Lee Lam Thye nyatakan rasa hampa dengan Bajet 2022

Di mana peruntukan bagi keselamatan jalan raya? – Lee Lam Thye nyatakan rasa hampa dengan Bajet 2022

Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh New Straits Times, pengerusi Ikatan Komuniti Selamat, Tan Sri Lee Lam Thye dikatakan meluahkan rasa hampa dengan kekurangan peruntukan bagi meningkatkan keselamatan jalan raya dalam Bajet 2022.

Beliau juga dipetik berkata bahawa berbilion ringgit telah diasingkan untuk bahagian tertentu, tetapi tiada yang khas untuk melaksanakan projek keselamatan jalan raya, meskipun jumlah kematian atas jalan adalah antara penyumbang utama kepada kehilangan nyawa di dalam negara.

Menurut Lee, Ikatan Komuniti Selamat telah menghantar cadangan serta senarai hajat untuk Bajet 2022 kepada menteri kewangan, dengan memberi keutamaan antaranya berkaitan lorong khas motosikal di sepanjang jalan serta lebuh raya sedia ada.

“Nampaknya tiada langsung kemahuan politikal untuk menyediakan peruntukan kewangan bagi menyiapkan lorong motosikal ini, yang mana kalau dilaksana, boleh menyelamatkan ribuan nyawa, terutamanya warga muda. Ini dapat dibuktikan bukan sahaja berdasarkan kajian berterusan Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), tetapi juga pemikiran waras,” kata Lee.

Di mana peruntukan bagi keselamatan jalan raya? – Lee Lam Thye nyatakan rasa hampa dengan Bajet 2022

Menurut Lee, lorong khas motosikal adalah kritikal untuk mengasingkan pengguna jentera dua roda dengan lorong laju yang mana sangat berisiko untuk perlanggaran. Lee juga berkata bahawa disebabkan tiada lorong khas motosikal, kebanyakan kemalangan maut dan cedera parah yang dialami penunggang motosikal berlaku akibat menyelinap di lorong laju.

“Tujuh daripada 10 kematian atas jalan raya adalah daripada pengguna motosikal, sekaligus menjadikan Malaysia semakin hampir kepada Thailand yang mencatat kadar kematian penunggang motosikal paling banyak di dunia. Dengan populariti servis penghantaran yang semakin meningkat sekarang, jumlah kematian juga akan naik, sehinggalah kerajaan dan pemimpin politik sedar realiti sebenar kematian yang boleh dibendung ini banyak memberikan impak sosial dan ekonomi kepada negara,” kata Lee.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required