Proton Saga CKD Pakistan terima peningkatan – perehat tangan, penebat bunyi dan perincian lain

Proton Saga CKD Pakistan terima peningkatan – perehat tangan, penebat bunyi dan perincian lain

Selepas produksinya diumumkan bermula bulan lalu, Proton Saga pasaran Pakistan yang kini dipasang secara tempatan (CKD) di negara berkenaan diumumkan menerima berberapa penambahan ciri berbanding unit yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Malaysia sebelum ini.

Antara peningkatan yang ditunjukkan dalam satu hantaran laman Facebook rasmi Proton Pakistan adalah perehat tangan untuk tempat duduk hadapan, yang dibalut dengan kulit sintetik serta menempatkan ruang storan dan port USB tambahan – ciri ini tiada pada Saga pasaran Malaysia. Ia juga kini diberikan penebat bunyi pada penutup bonet hadapan dan penutup but belakang yang ditawarkan secara aksesori opsyen bagi Saga di Malaysia.

Lain-lain peningkatan yang diberikan adalah perincian yang sudahpun ada pada Saga pasaran Malaysia iaitu penderia parkir hadapan, dan juga bar penstabil yang menghubungkan cagak sebelah atas suspensi hadapan. Walau bagaimanapun Proton Pakistan tidak memperincikan sama ada peningkatan ini diberikan standard untuk semua varian atau hanya untuk varian tertinggi.

Proton Saga CKD Pakistan terima peningkatan – perehat tangan, penebat bunyi dan perincian lain

Proton Saga untuk pasaran Pakistan ini dijana dengan enjin S4PE dengan kapasiti 1,299 cc, atau 33 cc lebih kecil berbanding model pasaran Malaysia dengan kapasiti 1,332 cc. Ini membolehkan Saga diklasifikasikan sebagai model dengan enjin dalam julat tidak melebihi 1.3L di Pakistan, dan menerima potongan cukai lebih banyak membolehkan ia dijual dengan harga lebih kompetitif di pasaran berkenaan.

Sebanyak tiga varian ditawarkan untuk pasaran berkenaan iaitu Saga standard MT dijual pada harga 1.925 juta PKR (RM47k), Saga standard AT berharga 2.075 juta PKR (RM50k), varian tertinggi Saga Ace AT berharga 2.125 juta PKR (RM52k).

Selepas Saga, kilang Proton Pakistan milik Al-Haj Automotive berkenaan akan mula memasang SUV segmen-C Proton X70. Dengan mensasarkan pengeluaran tahunan sebanyak 25,000 unit, kilang terbabit dibangunkan dengan kos bernilai US$20 juta (RM83 juta). Malahan Proton telah menempatkan 20 kakitangannya yang mempunyai pelbagai kepakaran dalam bidang berkaitan pengilangan ditempatkan di Karachi untuk membantu dalam proses pemasangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required