Kilang Proton di Pakistan milik Al-Haj Automotive beroperasi secara rasmi – hasilkan Saga, diikuti X70

Kilang Proton di Pakistan milik Al-Haj Automotive beroperasi secara rasmi – hasilkan Saga, diikuti X70

Proton secara rasminya telah melancarkan kilang pemasangan tempatan (CKD) di Karachi Pakistan, yang dioperasikan oleh rakan kerjasama di negara berkenaan iaitu Al-Haj Automotive. Kilang tersebut dapat direalisasikan menerusi perjanjian yang dipersetujui dan ditandatangani kedua-dua pihak pada Mac 2019 dengan pelaburan awalan bernilai USD30 juta (sekitar RM125 juta).

Model pertama yang keluar dari barisan produksi kilang Al-Haj Automotive tersebut adalah Saga, dan kemudiannya akan diikuti oleh SUV segmen-C X70 sebelum berakhirnya 2021. Proton X70 telah pun dilancarkan di Pakistan pada Disember 2020, begitu juga Saga yang telah rasmi masuk ke pasaran negara tersebut pada April tahun ini.

Sebelum dipasang secara CKD di kilang baharu tersebut, kedua-dua model berkenaan dibekalkan secara CBU yang diimport sepenuhnya dari Malaysia. Al-Haj juga telah mengumumkan harga bagi unit CKD bagi kedua-dua model berkenaan pada Julai lalu yang menyaksikan harganya turun sehingga 100,000 rupee (RM2,422).

Perasmian pembukaan kilang baharu berkenaan dihadiri oleh Presiden Pakistan, Arif Alvi, bersama CEO Al-Haj Automotive Hilal Khan Afridi serta Konsul Jeneral Malaysia di Pakistan, Khairul Nazran.

Al-Haj Automotive turut melantik bekas pengarah produksi dan kualiti Proton Malaysia, Encik Aris Bin Anuar sebagai ketua pengarah pembuatan bagi kilang baharu di Pakistan tersebut.

Menerusi laporan sebelum ini, kilang berkenaan dirancang mampu untuk mengeluarkan sebanyak 25,000 unit kereta setahun, serta dijangka dapat menyediakan 2,000 peluang pekerjaan terus di sana, dan 20,000 lagi pekerjaan secara tidak langsung apabila operasinya berjalan penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required