Proton Saga dilancarkan di Pakistan – ada varian R3 1.3L transmisi manual, bermula RM54k hingga RM66k

Proton Saga dilancarkan di Pakistan – ada varian R3 1.3L transmisi manual, bermula RM54k hingga RM66k

Selepas melancarkan SUV segmen-C Proton X70 hujung tahun lalu, pengedar Proton Pakistan yang diuruskan oleh Al-Haj Automotive hari ini secara rasminya melancarkan model yang lebih mampu milik di pasaran berkenaan iaitu sedan segmen-A Proton Saga.

Di Pakistan, Proton Saga ditawarkan dalam lima varian; Saga standard MT, Saga standard AT, varian tertinggi Saga Ace AT, dan juga termasuk edisi terhad Saga R3 – ya ada Saga R3 di Pakistan dan ia ditawarkan bukan sahaja dengan pilihan transmisi automatik, malah hadir dalam versi kotak gear manual, Malaysia pun tak ada manual!

Bagi model standard MT dan AT, perincian yang diberikan adalah sama dengan model standard di Malaysia. Ia termasuk rim besi 14-inci dengan penutup plastik, penderia parkir belakang, cermin sisi bantuan kuasa dengan lampu isyarat membelok serta bukaan but belakang kawalan jauh.

Manakala untuk Ace yang hanya ditawarkan dengan kotak gear automatik menampilkan perincian sama dengan Saga Premium di Malaysia, ditambah dengan lampu nyalaan siang LED, spoiler kecil di belakang, rim aloi 15-inci, roda stereng dengan butang pelbagai fungsi, skrin infotainmen 7-inci dengan hubungan kepada peranti pintar, kamera undur dan penuras udara kabin N95.

Seperti yang telah dilaporkan sebelum ini, Saga untuk pasaran Pakistan ini dijana dengan enjin S4PE dengan kapasiti 1,299 cc, atau 33 cc lebih kecil berbanding model pasaran Malaysia dengan kapasiti 1,332 cc. Ini membolehkan Saga diklasifikasikan sebagai model dengan enjin dalam julat tidak melebihi 1.3L di Pakistan, dan menerima potongan cukai lebih banyak membolehkan ia dijual dengan harga lebih kompetitif di pasaran berkenaan.

Walau bagaimanapun menurut Proton Pakistan, ia masih menjana 95 PS dan juga tork maksima 120 Nm dan menampilkan fungsi Eco Drive Assist. Model automatik digandingkan dengan kotak gear 4AT, manakala versi MT pula menerima transmisi manual lima-kelajuan.

Proton Saga dilancarkan di Pakistan – ada varian R3 1.3L transmisi manual, bermula RM54k hingga RM66k

Bagi keselamatan, versi standard datang dengan dua beg-udara dan juga sistem brek ABS dan EBD. Manakala Saga Ace ditambah dengan Traction Control dan juga Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC). Manakala untuk warna, Saga di Pakistan ditawarkan dalam enam warna iaitu Armour Silver, Ruby Red, Rosewood Maroon, Jet Grey, Snow White dan Quartz Black.

Untuk Saga R3 pula, ia adalah sama sepenuhnya dengan model pasaran Malaysia, serta menampilkan enjin 1,332 cc. Dibekalkan dengan perincian dari Saga Premium, model yang dihasilkan diinspirasikan jentera lumba Proton Saga Sepang 1000KM ini diberikan kit badan merangkumi lips spoiler hadapan, dan juga skirt sisi yang diberikan serlahan warna rasmi R3 iaitu kuning.

Serlahan-serlahan yang sama juga boleh ditemui pada bahagian bawah gril hadapan, pelekat pelindung cahaya di cermin hadapan dan belakang serta penutup cermin sisi. Rupa luaran Saga R3 ini dilengkapkan dengan jalur pelekat badan sisi dengan nombor perlumbaan “82” Saga S1K, rim aloi 15-inci kemasan kelabu matte, dan juga emblem R3 di but belakang.

Proton Saga dilancarkan di Pakistan – ada varian R3 1.3L transmisi manual, bermula RM54k hingga RM66k

Pada bahagian dalaman, model R3 ini menerima tambahan serlahan-serlahan kuning pada tempat sepatutnya di papan pemuka dan juga gelang utama dalam papan meter. Ia juga menerima upholsteri kulit pada tempat duduk (dengan sulaman logo R3) dan roda stereng dengan jahitan benang kuning.

Selain itu, emblem “R3 Limited Edition” turut dilekat pada papan pemuka, dan ia juga diberikan set karpet R3. Model R3 ini turut dilengkapi dengan penuras udara kabin N95.

Untuk harga, model paling rendah Saga MT dijual pada harga PKR1,975,000 (RM53,691), diikuti Saga AT berharga PKR2,125,000 (RM57,769), manakala varian biasa tertinggi Ace AT pula dijual pada harga PKR2,225,000 (RM60,488).

Bagi Saga R3 pula, varian manual dijual pada harga PKR2,175,000 (RM59,129), dan versi R3 automatik pula adalah PKR2,425,000 (RM65,925). Proton merupakan pengeluar pertama di Pakistan yang menawarkan waranti selama 5-tahun atau 150,000km.

Saga R3 hanya ditawarkan sebanyak 100 unit di Pakistan (2,000 unit di Malaysia). Menurut pengarah pemasaran Proton Pakistan Ibad Jamal, bagi memastikan peluang adil untuk semua pelanggan bagi mendapatkan Saga R3 yang ditawarkan secara sangat terhad ini, mereka yang berminat perlu mendaftarkan nama di laman sesawang rasmi Proton Pakistan.

Pendaftaran minat berkenaan hanya dibuka selama 10-hari. Dan selepas itu Proton Pakistan akan mengadakan cabutan bertuah bagi memilih mereka yang layak untuk membeli Saga R3 tersebut. Hmmm, dah macam Honda Australia buat pilih pelanggan nak beli Civic Typer R Limited Edition la pulak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required