Ta Win bina kilang tembaga baru di Pelabuhan Klang, bekalkan untuk Posco K. Selatan untuk perniagaan EV

Ta Win bina kilang tembaga baru di Pelabuhan Klang, bekalkan untuk Posco K. Selatan untuk perniagaan EV

Ta Win Holdings, sebuah pengeluar bersepadu produk tembaga di Malaysia, telah mengumumkan pembelian tanah dan aset kilang daripada BRB Properties melalui anak syarikat milik penuhnya, Ta Win Innotech. Pengambilalihan bernilai RM35 juta itu dijangka akan diselesaikan pada suku pertama 2022.

Ini bermaksud, produk dari Pelabuhan Klang akan digunakan dalam kenderaan elektrik di seluruh dunia. Terletak di kawasan perindustrian Pelabuhan Klang, kilang dengan keluasan empat ekar itu akan melibatkan keluasan binaan keseluruhan 150,000 kaki persegi.

Pengumuman ini dibuat seminggu selepas Ta Win yang tersenarai dalam bursa itu mengumumkan syarikat itu telah memeterai perjanjian tiga-tahun dengan Posco dari Korea Selatan sebagai pembekal eksklusif wayar tembaga, rod dan produk lain bagi pengeluaran EV di seluruh dunia. Posco merupakan satu daripada pembuat besi terbesar di dunia dan juga merupakan pembekal kepada pengeluar kereta, termasuk untuk Hyundai-Kia.

“Ta Win sedang berkembang melebihi kapasiti semasanya, dan cukup jelas bahawa kami perlu mempersiapkan diri untuk fasa pembangunan berikutnya dengan mengenal pasti tapak yang sesuai untuk mengeluarkan produk tembaga dan wayar yang sedang mengalami peningkatan permintaan daripada klien automotif kami untuk membuat EV mereka,” ujar Pengarah Urusan Kumpulan Ta Win, Tieng Ngu.

Ta Win bina kilang tembaga baru di Pelabuhan Klang, bekalkan untuk Posco K. Selatan untuk perniagaan EV

Banyak pihak yang berlumba-lumba untuk mengeluarkan EV ketika ini, dan corak permintaan terhadap tembaga juga meningkat, memandangkan ia bahan utama dalam bateri EV. September lalu, Ta Win mengumumkan rancangan utnuk membuka tiga kilang Electron Beam Irradiation di Malaysia dalam masa tiga tahun akan datang untuk membekalkan wayar irradiated cross-linked dan produk kabel, memanfaatkan teknologi tersebut yang sudah pun dipatenkan.

Sebuah anak syarikat Ta Win, Cyprium Technology Wire, akan mengilangkan teknologi ini di lokasi semasa dan membuka ruang untuk membangunkan perniagaan isyarat dan kuasanya dengan memindahkan pengilangan rod dan wayar tembaga ke kilang baru di Pelabuhan Klang, yang dijangka akan meningkatkan kapasiti pengeluaran Ta Win kepada tiga kali ganda dalam jangka masa sederhada dan jangka masa panjang.

Dengan pengembangan perniagaan ini serta kontrak pembekal eksklusif dengan Posco, pengambilalihan tanah dan kilang di Pelabuhan Klang ini akan membolehkan pertumbuhan lebih pesat, dipacu oleh EV. Malaysia memang memainkan peranan yang agak besar dalam rantaian bekalan automotif gloal dunia, dan ini satu daripada contohnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required