Inisiatif Bajet 2022 dijangka dapat mengembangkan lagi sektor kenderaan elektrik di Malaysia – MARii

Inisiatif Bajet 2022 dijangka dapat mengembangkan lagi sektor kenderaan elektrik di Malaysia – MARii

Bagi menyokong pembangunan industri kenderaan elektrik (EV) tempatan, kerajaan bercadang untuk memberikan pengecualian sepenuhnya ke atas duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi EV. Pengecualian cukai jalan sehingga 100% juga diberikan kepada kenderaan berkenaan. Ia telah diumumkan menerusi pembentangan Bajet 2022 oleh Menteri Kewangan. Perkara ini turut disambut baik oleh Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii).

Menurut CEO MARii, Datuk Madani Sahari, langkah tersebut disifatkan sebagai pemangkin bagi menjana permintaan serta pasaran EV. Malahan ia juga dianggap sebagai salah satu langkah penting dalam pembangunan teknologi serta aktiviti perniagaan tempatan berkaitan EV, laporan Bernama.

Tambah beliau, peralihan industri ke arah EV juga melangkaui usaha memperkenalkan model-model kenderaan elektrik kerana memerlukan transformasi penuh industri dan operasi pentadbiran, termasuk penjanaan tenaga, infrastruktur pengecasan, rangkaian perkhidmatan servis kenderaan, ketersediaan alat ganti dan pembangunan modal insan berkaitan.

“Walaupun Dasar Automotif Nasional (NAP 2020) menangani isu-isu ini menerusi rangka kerja strategiknya, aspek penting usaha itu adalah permintaan pengguna terhadap (keperluan) gaya hidup berteraskan elektrik yang dizahirkan menerusi insentif di bawah Bajet 2022.

“Selaku agensi teknikal bagi pembangunan sektor automotif dan mobiliti secara keseluruhannya, MARii juga sedang dalam proses meningkatkan usaha menerusi pelbagai inisiatif yang sudah dimulakan jauh lebih awal sebelum pengumuman NAP 2020,” katanya.

Inisiatif Bajet 2022 dijangka dapat mengembangkan lagi sektor kenderaan elektrik di Malaysia – MARii

Sambung beliau lagi, pelbagai piawaian dan kawal selia turut diwujudkan bagi EV, termasuk aspek keperluan keselamatan bagi aspek kenderaan elektrik itu di jalan raya. Ini termasuk piawaian bagi komponen baharu EV seperti penyambung, sistem pengecasan, soket, ujian bateri lithium-ion serta piawaian bagi menggalakkan aspek penukaran bateri, pengecasan tanpa wayar selain kitar semula dan pelupusan bateri.

Menerusi MARii juga, kerajaan bertindak merangka strategi membangunkan pembuatan dan penggunaan bateri tempatan bersama pembangunan Sistem Pengurusan Bateri dan Sistem Pengurusan Terma, kajian kebolehlaksanaan teknologi sel bahan api hidrogen, pembangunan komponen kritikal dalam pembuatan EV serta penerapan konsep ‘well-to-wheel’ dalam pengiraan pelepasan EV.

“Selain itu, Pusat Saling Boleh Kendali EV (EVIC), iaitu pusat perkongsian ujian bagi pembangunan EV dan produk serta sistem berkaitan EV akan turut ditubuhkan. Butiran lanjut mengenai EVIC akan diumumkan oleh MARii atau Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) pada masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata, MARii turut bekerjasama dengan pelbagai pengeluar kereta, pihak terbabit dalam pemasangan motosikal, pembuat kenderaan komersial, penyedia pusat pengecasan dan pengeluar komponen tempatan dari segi pelbagai aspek pembangunan ekosistem lengkap untuk EV.

Menurutnya, ini termasuk menyaksikan penubuhan beberapa pusat kecemerlangan seperti Pusat Reka Bentuk dan Akademi Teknologi MARii yang berperanan sebagai keutamaan bagi mempertingkat keupayaan huluan dalam ekosistem Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required