Bajet 2022: Kerajaan cadang beri pengecualian cukai penuh EV, pelepasan RM2.5k cukai pendapatan

Bajet 2022: Kerajaan cadang beri pengecualian cukai penuh EV, pelepasan RM2.5k cukai pendapatan

Satu pengumuman menarik berkaitan automotif yang dibangkitkan dalam pembentangan Bajet 2022 adalah berkaitan kenderaan elektrik di Malaysia.

“Kerajaan melihat potensi kenderaan elektrik (atau EV) yang memiliki ciri- ciri energy efficient vehicle sebagai usaha meminimum pencemaran asap kenderaan ke udara,” ujar menteri kewangan, Tengku Zafrul dalam ucapannya.

Untuk ini, bagi menyokong pembangunan industri EV tempatan, kerajaan bercadang untuk memberikan pengecualian sepenuhnya ke atas duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi kenderaan EV. Pengecualian cukai jalan sehingga 100 peratus juga diberikan kepada kenderaan berkenaan.

Selain itu, pelepasan cukai pendapatan individu sehingga RM2,500 turut diberikan ke atas kos pembelian dan pemasangan, sewaan dan sewa beli kemudahan serta bayaran yuran langganan kemudahan pengecasan EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required