Audi S1 e-tron quattro Hoonitron untuk Ken Block didedah – EV, akan diguna dalam video Electrikhana

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron untuk Ken Block didedah – EV, akan diguna dalam video Electrikhana

Siri gymkhana Ken Block yang seterusnya akan menyaksikan satu perubahan yang menarik. Ia akan dipanggil sebagai Electrikhana dan Block bakal menggunakan kereta Audi S1 e-tron quattro Hoonitron yang dibuat khas ini. Selain kelengkapan serta penggerak serba moden, kereta ini turut menerapkan konsep rekaan daripada kereta lumba Audi Sport Quattro S1 E2 Group B.

Menjadikannya lebih menarik adalah Hoonitron ini dibangunkan cuma dalam masa empat minggu sahaja. Ketua bahagian rekaan Audi, Marc Lichte memberitahu, beliau dan rakan sekerja sangat teruja apabila mendengar tentang projek ini kerana akhirnya dapat membuat sebuah kereta yang menggabungkan model ikonik Audi dengan masa hadapan.

“Ia berkait dengan tafsiran moden, elektrik penuh bagi S1 Pikes Peak. Garis masa yang diberi adalah sangat pendek. Proses rekaan kami biasanya mengambil masa satu ke satu setengah tahun, tapi untuk Hoonitron ini cuma empat minggu, dari lukisan pertama sehingga bentuk akhirnya,” kata Lichte.

Hoonitron menggunakan dua motor elektrik untuk menghasilkan tetapan pacuan empat roda, casis gentian karbon dan mematuhi tahap keselamatan penuh FIA. Audi tidak mendedahkan sebarang perincian teknikal, tetapi Block ada berkata, “memusing tayar untuk membuat donut terus ke 150 km/j dari berhenti hanya dengan menggunakan kaki kanan adalah satu pengalaman yang baru bagi saya.”

“Kerjasama dengan Audi ini adalah sangat istimewa bagi saya. Jenama ini dan semangat yang ditunjukkan dalam sukan permotoran menjadi motivasi untuk saya terlibat dalam dunia rali. Dengan sekarang Audi membangunkan kereta ini untuk saya dan pasukan, dan menyertai projek kami yang seterusnya, ia seakan satu mimpi yang menjadi realiti bagi saya,” kata Block.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required