PLUS umum lorong ketiga campuran RFID dan SmartTAG di Jambatan Pulau Pinang telah berfungsi

PLUS umum lorong ketiga campuran RFID dan SmartTAG  di Jambatan Pulau Pinang telah berfungsi

Bermula pada 25 Disember lalu, lorong ketiga campuran RFID dan SmartTAG telah pun dibuka di Plaza Tol A Jambatan Pulau Pinang. Ia bertujuan untuk memberi keselesaaan dan keselamatan pengguna lebuh raya wilayah utara. Sebelum ini, ia hanya untuk lorong SmartTAG sahaja.

Menurut PLUS Berhad, pengguna yang menggunakan RFID yang datang dari Kedah atau Sg Dua boleh menggunakan lorong ini dan bagi yang datang dari Juru boleh terus ke lorong-lorong RFID di Plaza Tol B.

Bagi yang belum memasang tag RFID, bermula 15 Januari 2022, PLUS telah mengumumkan transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan dilaksanakan di laluan Juru, Pulau Pinang hingga ke Skudai, Johor di Lebuhraya Utara-Selatan kendaliannya.

PLUS umum lorong ketiga campuran RFID dan SmartTAG  di Jambatan Pulau Pinang telah berfungsi

Walau bagaimana pun, dengan pengenalan RFID, ini tidak bermakna pondok tol PLUS akan menamatkan transaksi pembayaran menggunakan kad Touch n Go dan SmartTAG pada tahun hadapan, sebaliknya ia masih diteruskan dan RFID adalah salah satu pilihan bagi transaksi pembayaran tol, bukan untuk menggantikannya.

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata bayaran tol menggunakan RFID ketika ini akan menjadi pilihan tambahan kepada kaedah pembayaran sedia ada seperti kad TnG dan SmartTAG. “Bayaran melalui RFID adalah langkah pertama ke arah pelaksanaan bayaran tol tanpa adanya plaza tol (sistem aliran bebas multi-lorong, MLFF) di masa hadapan,” ujar beliau.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai RFID dan bagaimana ia berfungsi di lebuhraya PLUS, anda BOLEH MEMBACA PENJELASANNYA DI SINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required