Masih boleh bayar tol dengan kad TnG, SmartTAG — RFID jadi pilhan tambahan sebagai permulaan

Masih boleh bayar tol dengan kad TnG, SmartTAG — RFID jadi pilhan tambahan sebagai permulaan

PLUS Malaysia menjelaskan kepada pengguna bahawa mereka masih boleh melakukan bayaran tol menggunakan kad Touch ‘n Go dan SmartTAG di jalur utama Lebuhraya Utara-Selatan — dari Juru, Pulau Pinang hingga Skudai, Johor — walaupun dengan perancangan untuk melaksanakan kutipan tol secara radio frequency identification (RFID) bermula 15 Januari 2022.

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata bayaran tol menggunakan RFID ketika ini akan menjadi pilihan tambahan kepada kaedah pembayaran sedia ada seperti kad TnG dan SmartTAG. “Bayaran melalui RFID adalah langkah pertama ke arah pelaksanaan bayaran tol tanpa adanya plaza tol (sistem aliran bebas multi-lorong, MLFF) di masa hadapan,” ujar beliau.

“Kami dengar dan faham keresahan yang disuarakan oleh segelintir pengguna lebuhraya berkenaan penutupan lorong TnG dan SmartTAG. Di sini kami ingin menjelaskan bahawa kedua-duanya akan kekal dibuka untuk operasi dan hanya satu lorong RFID akan disediakan di plaza tol di laluan Juru-Skudai. Dengan pembukaan lorong RFID pada 15 Januari 2022, pengguna akan mempunyai lebih banyak pilihan pembayaran,” tambahnya.

Masih boleh bayar tol dengan kad TnG, SmartTAG — RFID jadi pilhan tambahan sebagai permulaan

Bagaimanapun, PLUS mempelawa lebih ramai pengguna lebuh raya untuk beralih kepada sistem RFID, memandangkan ia lebih pantas dan mudah ketika melalui plaza tol. Dengan RFID, yang dihubungkan ke TnG eWallet, ia menjadi lebih mudah dan pantas untuk menambah nilai baki akaun dan tidak perlu lagi ke kaunter untuk berbuat demikian.

RFID boleh dipasang di 39 pusat pemasangan di Semenanjung Malaysia, atau boleh juga dilakukan sediri menggunakan kit yang boleh dibeli melalui aplikasi TnG eWallet, portal TnG atau pengedar rasmi lainnya. Boleh rujuk video yang kami sediakan untuk memudahkan anda.

Beliau juga memaklumkan penggunaan RFID untuk bayaran tol ini bagi sistem tol tertutup seperti di Lebuhraya PLUS ini pertama kali diuji di laluan Hutan Kampung-Sungai Dua sejak Julai tahun lalu. Peningkatan penggunaannya membuktikan teknologi ini diterima luas. Menjelang awal tahun 2022, bayaran tol RFID akan tersedia di semua lebuhraya PLUS.

“Untuk menjadikan sistem MLFF kenyataan, seperti dilakukan di negara lain, pengguna lebuhraya perlu terlebih dahulu beralih kepada RFID. Peralihan ini perlu dilakukan secara berperingkat dalam satu tempoh waktu untuk memberi peluang kepada pelanggan berbuat demikian,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • HARUDDIN BIN AHMAD on Jan 01, 2022 at 12:00 pm

    Jika kita gunakan kereta orang lain, boleh ke bayaran tol dibuat menggunakan RFID yang sedia ada pada kereta tersebut.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required