RFID dilaksana di Lebuhraya Utara-Selatan mulai 15 Jan; lorong TNG, SmartTAG dikurangkan berperingkat

RFID dilaksana di Lebuhraya Utara-Selatan mulai 15 Jan; lorong TNG, SmartTAG dikurangkan berperingkat

Kementerian Kerja Raya (KKR) telah mengesahkan transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan dilaksanakan di laluan Juru, Pulau Pinang hingga ke Skudai, Johor di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) bermula 15 Januari 2022.

Menurut KKR, dengan pelaksanaan ini, seluruh jaringan infrastruktur lebuh raya bertol di pantai barat Semenanjung bakal menyediakan lorong RFID bagi menyediakan kemudahan yang lebih pantas dan efisien buat pengguna lebuhraya. Di mana transaksi tol menggunakan RFID adalah langkah kementerian itu untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di plaza tol dan pelaksanaan tersebut selaras dengan Rancangan Induk Sistem Pengangkutan Pintar yang termasuk Sistem Aliran Bebas Pelbagai Lorong.

Walau bagaimana pun, KKR turut berkata, kutipan tol menggunakan kad Touch ‘n Go dan SmartTAG masih diteruskan buat ketika ini, namun kedua-duanya akan dihentikan secara berperingkat untuk memberi ruang kepada pembukaan lebih banyak lorong RFID.

RFID dilaksana di Lebuhraya Utara-Selatan mulai 15 Jan; lorong TNG, SmartTAG dikurangkan berperingkat

Justeru, KKR menyeru pengguna lebuh raya untuk beralih kepada RFID dan mendapatkan tag RFID secara dalam talian menerusi aplikasi Touch ‘n Go eWallet, portal Touch ‘n Go, ejen pemasaran yang dilantik atau mana-mana 39 pusat pemasangan tag RFID di seluruh Semenanjung.

Sistem RFID membolehkan pengguna lebuh raya untuk menikmati perjalanan lebih lancar tanpa perlu berhenti di lorong RFID dengan kelajuan 30 km/j serta membolehkan pengguna melaksanakan transaksi tol tanpa sentuh sekali gus membantu mengurangkan risiko jangkitan Covid-19.

Selain itu, RFID juga menawarkan sekuriti tunai digital dan tambah nilai tanpa tunai melalui penggunaan Touch ‘n Go eWallet tanpa perlu lagi mengunjungi kaunter tambah nilai.

Namun difahamkan, bagi pengguna TNG dan SmartTAG, sistem RFID di lebuhraya kendalian PLUS ini tidak membolehkan anda menggunakan PayDirect untuk pembayaran tol yang ditolak dari Touch ‘n Go eWallet anda. Ini bermakna, anda perlu memastikan baki dalam kad tambah nilai TNG anda mencukupi sebelum memasuki Lebuhraya Utara-Selatan kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required