Batal permit institut memandu, tarik balik sijil tenaga pengajar kerana rekod kemalangan bukan polisi MOT

Batal permit institut memandu, tarik balik sijil tenaga pengajar kerana rekod kemalangan bukan polisi MOT

Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) telah mengeluarkan maklumbalas mengenai hasrat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang mahu membatal atau menggantung permit institut memandu (IM) sekiranya ramai pemegang lesen yang dilatih mereka didapati melakukan kesalahan trafik dan terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Menurut Menteri MOT, Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong berkata, tindakan tersebut hanyalah merupakan satu pandangan peribadi Ketua Pengarah JPJ dan bukan merupakan satu ketetapan dasar oleh MOT pada masa ini.

“Sebarang hala tuju dasar atau apa jua cadangan penambahbaikan sudah tentunya akan dikaji secara holistik dan saintifik terlebih dahulu oleh MOT dengan mengambil kira pelbagai aspek berkaitan termasuk keberkesanannya, kebolehlaksanaanya dan keupayaannya untuk mencapai objektif yang ditetapkan.

“MOT tidak mahu menuding jari secara melulu terhadap pihak tertentu dan seterusnya mempersalahkannya semata-mata berdasarkan andaian atau hipotesis yang tidak berasas,” kata Dr Wee menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Batal permit institut memandu, tarik balik sijil tenaga pengajar kerana rekod kemalangan bukan polisi MOT

Jelas beliau, kajian terperinci ini juga akan turut melibatkan sesi libat urus bersama semua pihak yang berkepentingan bagi mendapatkan pandangan serta cadangan penambahbaikan.

Dalam masa sama, MOT bersama agensi-agensi di bawahnya akan meneruskan aktiviti advokasi dan penguatkuasaan sedia ada bagi memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai pematuhan kepada peraturan jalan raya dan aspek keselamatan jalan raya di seluruh negara.

“MOT serius dan komited dalam memastikan jalan raya kekal selamat digunakan oleh semua pihak,” tambah beliau lagi.

Pada hujung Januari lalu, Ketua Pengarah JPJ Datuk Zailani Hashim berkata, langkah membatal atau menggantung permit institut memandu itu akan dilaksanakan dengan meletakkan kod pada lesen yang dikeluarkan ini bagi mengesan daripada institut memandu mana pesalah trafik itu menerima latihan. Jelasnya, kaedah itu masih dalam peringkat cadangan dan dijangka disenaraikan di bawah sistem e-Testing yang bermula di seluruh negara April tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required