JPJ bakal laksana sistem pengujian lesen memandu secara automasi e-testing bermula April 2022

JPJ bakal laksana sistem pengujian lesen memandu secara automasi e-testing bermula April 2022

Bagi meningkatkan integriti dan kebolehpercayaan masyarakat terhadap sistem pengujian lesen memandu yang diadakan secara elektronik, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bakal melaksanakan e-testing (sistem pengujian lesen memandu secara automasi) bermula April ini.

Menurut Ketua Pengarah JPJ,Datuk Zailani Hashim, menerusi sistem tersebut, pegawai penguji JPJ akan memantau dari bilik kawalan, manakala calon yang diuji berada bersendirian dalam kereta. Sistem ini juga sekaligus mengurangkan jumlah pegawai JPJ yang bertugas. Bukan itu sahaja, keputusan ujian memandu juga akan dijana secara terus, laporan Bernama.

“Segala arahan atau kesalahan yang dilakukan oleh calon terbabit akan dipantau serta ditegur melalui bilik kawalan khas yang disediakan di Institut Memandu (IM) terbabit,” katanya.

Tambah beliau, calon ujian memandu sistem e-Testing ini perlu melalui enam peringkat iaitu belajar dalam kelas, litar dan jalan raya. Di mana bagi sesi pembelajaran di dalam kelas dan jalan raya tiada perubahan, sebaliknya hanya sesi belajar di dalam litar sahaja ada sedikit perubahan iaitu pegawai dan calon tidak akan duduk sekali di dalam kereta.

JPJ bakal laksana sistem pengujian lesen memandu secara automasi e-testing bermula April 2022

Katanya, setakat ini ada 232 institut memandu di seluruh negara dan mereka boleh mendapatkan aplikasi e-Testing ini secara pembelian menerusi pusat penyedia yang dilantik JPJ.

“JPJ akan mengadakan pemeriksaan dari masa ke semasa sama ada modul yang digunakan institut memandu dalam e-Testing itu menepati enam elemen ditetapkan JPJ. Sistem ini sudah dipraktikkan di Korea dan Jepun, sementara Malaysia akan ke arah itu bagi meningkat kemudahan kepada orang awam menggunakan perkhidmatan JPJ,” katanya.

Pada tahun 2018, Menteri Pengangkutan terdahulu, Anthony Loke, dilaporkan berkata, sistem ini bertujuan untuk mengurangkan gangguan manusia serta mengelakkan berlakunya budaya sogokan untuk mendapatkan lesen atau ada yang menggelarnya lesen “gerenti lulus”.

Di mana institut dan sekolah memandu perlu memasang kamera pada papan pemuka (dash cam) di dalam semua kenderaan untuk ujian supaya ada rakaman kemahiran pemanduan dapat direkodkan ketika sesi berlangsung. Sekiranya calon itu gagal dan merasa itu disebabkan kerana mereka tidak membayar wang sogokan, calon boleh membuat rayuan berdasarkan bukti dari video berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required