Tol tanpa palang mula pada 2025 – k’jaan cari jalan untuk kenakan hukuman untuk yang elak bayar tol

Tol tanpa palang mula pada 2025 – k’jaan cari jalan untuk kenakan hukuman untuk yang elak bayar tol

Kerajaan mengesahkan bahawa sistem tol tanpa palang di Malaysia akan mula digunakan pada 2025, di mana ia akan beroperasi berasaskan sistem Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF). Persoalannya, bagaimana jika sistem tersebut disalah guna untuk mereka yang mahu mengelak membayar tol?

Menurut laporan Free Malaysia Today, peruntukan baharu dalam Kanun Keseksaan mungkin diperkenalkan terhadap individu yang cuba melakukan perbuatan itu. Laporan itu juga menyatakan Menteri Kerja Raya Fadillah Yusof mengesahkan bahawa kementeriannya mencadangkan satu undang-undang jenayah baharu terhadap mereka yang mengelak untuk membayar tol sebagai sebahagian daripada pelaksanaan MLFF dalam tempoh 24 bulan akan datang.

“Ini bagi mengelakkan ketirisan kerana kami sedang meneliti peruntukan undang-undang yang merangkumi Kanun Keseksaan dan sama ada mengelak tol boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah kerana tiada halangan lorong di bawah MLFF,” kata menteri berkenaan kepada FMT.

Fadillah turut menyatakan bahawa satu peruntukan baharu dalam Kanun Keseksaan dan cadangan pindaan terhadap undang-undang berkaitan, termasuk Akta Pengangkutan Jalan 1987 akan dimuktamadkan tidak lama lagi.

Tol tanpa palang mula pada 2025 – k’jaan cari jalan untuk kenakan hukuman untuk yang elak bayar tol

“Bagi mewujudkan sistem rekod pengesanan kenderaan dan pemandu, kita perlu menghubungkannya dengan pangkalan data Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Undang-undang berkaitan perlu diteliti. Mungkin terdapat keperluan untuk undang-undang khas (baharu) atau mungkin undang-undang sedia ada perlu dipinda,” jelasnya lagi.

Fadillah menyatakan bahawa cabaran terbesar untuk implementasi MLFF ini adalah untuk menyelesaikan aspek undang-undang sistem tersebut. “Ini adalah cabaran terbesar. Kita perlu menyelesaikannya, termasuk mendapatkan persetujuan pemegang konsesi lebuh raya dan pihak berkepentingan lain berhubung undang-undang (baharu).”

Beliau turut menambah bahawa proses ini bukan hanya melibatkan satu kementerian, malah ia perlu dilakukan oleh beberapa kementerian dan agensi berkaitan.

Menerusi sistem MLFF dengan tol tanpa palang ini, bayaran akan dikutip menerusi sistem identifikasi frekuensi radio (RFID), yang berfungsi bersama sistem pengecaman plat nombor automatik (ANPR). Oleh itu Fadillah menyatakan bahawa ketepatan maklumat pendaftaran pemilik kenderaan yang disimpan dalam tag pelekat RFID dan juga sistem yang berintegrasi dengan JPJ akan memainkan peranan yang penting.

Beliau juga menjelaskan bahawa gantri untuk sistem MLFF ini juga akan dilengkapi dengan kamera, yang berfungsi bukan sahaja untuk membaca nombor pendaftaran kereta, malah mampu untuk mengecam muka pemandu yang memandu kenderaan berkenaan.

Tol tanpa palang mula pada 2025 – k’jaan cari jalan untuk kenakan hukuman untuk yang elak bayar tol

“Bagaimana jika pengguna tidak membayar ketika melepasi lorong MLFF? Jadi, mesti ada tapisan di lokasi gantri dan kualiti imej pada kamera perlu sangat jelas untuk mengecam perincian kenderaan dan juga pemandunya,” jelas Fadillah lagi.

Buat masa sekarang, mereka yang didapati menggunakan lebuhraya tanpa membayar tol akan didakwa di bawah Seksyen 8 Akta Jalan Persekutuan 1984 (Pengurusan Persendirian), yang akan mengenakan hukuman denda antara RM2,000 dan RM5,000 jika disabitkan kesalahan. Walau bagaimanapun, syarikat konsesi perlu untuk membawa pesalah berulang ke mahkamah untuk mendapatkan semula tol yang tidak dibayar.

Tahun lalu, mahkamah persekutuan mengekalkan keputusan mahkamah tinggi dan mahkamah rayuan untuk membenarkan PLUS Malaysia mendapatkan semula RM518,369 bayaran tol yang belum dibayar dan kos tambahan RM100,000 daripada sebuah syarikat logistik kerana kesalahan tidak membayar tol oleh pemandu-pemandunya, melibatkan 19 kenderaan selama beberapa tahun.

Kes tidak membayar tol juga banyak berlaku dikalangan pengguna biasa. Pada tahun 2017, sebuah kereta yang gagal melepasi lorong SmartTag ketika waktu trafik puncak di tol Sungai Besi dikesan mempunyai bayaran tol berjumlah hampir RM900 yang belum dibayar. Kesalahan tersebut dibuat dengan cara mengekori kenderaan hadapan dengan rapat ketika melalui lorong SmartTag.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required