Tol tanpa palang akan mula diuji di M’sia tahun depan

Tol tanpa palang akan mula diuji di M’sia tahun depan

Setelah lama menyepi, akhirnya sistem tol tanpa palang yang disebut-sebut sebelum ini bakal membuat ujian awalannya di Malaysia tidak lama lagi. Menurut laporan Bernama, penyedia penyelesaian teknologi Green Packet Bhd (Green Packet) dan FETC International Co (FETCi) dari Taiwan akan menjalankan ujian pembuktian konsep (POC) bagi sistem tol tanpa palang yang digelar Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) buat pertama kalinya di lebuh raya Malaysia.

Dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh Green Packet dan FETCi, POC untuk sistem MLFF yang menampilkan pembayaran tol tanpa palang tersebut akan dipasang di Lebuhraya Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk membuat pengumpulan data selama tiga bulan bermula awal 2022.

Menerusi kerjasama tersebut, Green Packet akan menyediakan pembiayaan, maklumat tempatan dan kepakaran mereka dalam sistem pembayaran teknologi kewangan. Manakala FETCi pula sebagai pakar sistem identifikasi frekuensi radio (RFID) dan juga sistem tol aliran bebas (yang sudah menyediakan perkhidmatan sama di negara Asia lain) akan membekalkan peralatan dan kepakaran mereka bagi mengimplementasikan sistem MLFF berkenaan.

“POC untuk MLFF ini merupakan proses yang kritikal untuk mengurangkan kesesakan di lebuhraya menerusi infrastrutur trafik yang lebih baik, seperti yang dinyatakan dalam Pelan Tindakan Sistem Pengangkutan Pintar Malaysia (ITS) kementerian kerja raya,” tulis Green Packet dalam kenyataan berkenaan.

Menurut kenyataan tersebut lagi, data yang dikumpul ketika POC yang berlangsung selama tiga bulan berkenaan turut akan dikongsi bersama pihak berkuasa dan pemegang taruh yang relevan, dengan sasaran utama untuk membuktikan serta mengesahkan daya maju penggunaan MLFF tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required