Sempadan Malaysia-Singapura bakal dibuka semula mulai 1 April 2022 – tiada ujian saringan, kuarantin

Sempadan Malaysia-Singapura bakal dibuka semula mulai 1 April 2022 – tiada ujian saringan, kuarantin

Sempadan darat antara Malaysia dan Singapura akan kembali dibuka bermula 1 April 2022. Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan rakan sejawatnya dari Singapura Lee Hsien Loong, sebahagian besar prosedur operasi standard (SOP) turut akan dilonggarkan.

Ini termasuk, pengembara dari kedua-dua negara yang lengkap vaksinasi dibenarkan untuk merentas sempadan darat tanpa perlu menjalani kuarantin atau melaksanakan ujian saringan COVID-19, termasuk ujian prapelepasan dan semasa ketibaan.

“Malaysia dan Singapura telah menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan dalam pelaksanaan program vaksinasi dan pengurusan pandemik COVID-19 bagi penduduk kedua-dua negara. Kami turut mengambil maklum atas kemajuan yang telah dicapai dalam meneruskan perjalanan rentas sempadan melalui Laluan Perjalanan Lengkap Vaksin (Udara) dan (Darat).

“Sejajar dengan peralihan kehidupan fasa mendepani pandemik COVID-19, kami bersetuju bahawa sudah tiba masanya untuk membuka sepenuhnya sempadan darat kedua-dua negara bagi pengembara yang telah lengkap vaksinasi,” ujar Ismail Sabri menerusi entri yang dimuatnaik menerusi Facebook rasminya sebentar tadi.

Sempadan Malaysia-Singapura bakal dibuka semula mulai 1 April 2022 – tiada ujian saringan, kuarantin

Sebelum ini, Laluan Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL) Malaysia-Singapura dihentikan sementara pada 23 Disember lalu, tetapi kembali dibuka mulai 21 Januari 2022. Dengan pembukaan semula Tambak sepenuhnya, pengembara antara Malaysia dan Singapura tidak perlu untuk menjalani kuarantin tetapi mestilah lengkap divaksinasi.

Sementara itu, Singapura akan membuka semula sempadannya kepada semua pelancong yang diberi vaksin sepenuhnya dari negara atau wilayah Kategori Perjalanan Umumnya.

Rangka Kerja Perjalanan Vaksinasi baharu akan berkuat kuasa di Singapura mulai 1 April ini membolehkan semua pelancong yang diberi vaksin sepenuhnya dari mana-mana negara atau wilayah memasuki Singapura tanpa kuarantin. Walau bagaimanapun, ia menetapkan syarat pengembara terbabit tidak melawat mana-mana negara atau wilayah pada Kategori Terhad republik itu dalam tempoh tujuh hari sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required