VTL Malaysia-S’pura dibuka semula, namun kuota tiket perjalanan vaksinasi darat & udara dipotong separuh

VTL Malaysia-S’pura dibuka semula, namun kuota tiket perjalanan vaksinasi darat & udara dipotong separuh

Laluan Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL) Malaysia-Singapura yang sebelum ini dihentikan sementara pada 23 Disember lalu, kini secara rasmi dibuka semula hari ini, efektif untuk laluan darat dan udara. Perkara tersebut diumumkan sendiri oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),

Menurut KKM, keputusan tersebut diambil berdasarkan penilaian risiko terkini situasi penularan Covid-19 di kedua-dua negara. Oleh itu, penjualan tiket bas dan juga penerbangan kini sudahpun mula dibuka, tetapi buat masa sekarang (21 Januari) kuota tiket yang dijual dikurangkan kepada 50% atau separuh daripada kapasiti bas dan pesawat yang digunakan.

Namun untuk Pengembara VTL yang telah pun membeli tiket perjalanan untuk tarikh selepas 20 Januari sebelum pengumuman penghentian sementara tersebut (23 Disember) kini boleh meneruskan perjalanan mereka dengan kuota lama. Menurut KKM, garis masa berkenaan kenaikan kuota jualan tiket ini akan dibuat berdasarkan penilaian risiko yang sentiasa dijalankan dari masa ke masa berdasarkan situasi Covid-19 di kedua-dua negara.

Pengembara-pengembara VTL ini perlu mengambil ujian kendiri pantas RTK-Ag sebanyak tiga kali, iaitu pada hari kedua, keempat dan keenam setelah berada di Malaysia. Mereka turut perlu melakukan ujian pantas RTK-Ag yang dijalankan secara professional pada hari ketiga dan kelima setelah tiba di Malaysia.

Jadi secara keseluruhan, kesemua pengembara VTL ini perlu melakukan lima ujian RTK-Ag; tiga secara kendiri dan dua lagi di fasiliti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • john is otak batu on Jan 22, 2022 at 8:24 am

    No big fuss, come in JB by PCA, go back Singapore by VTL. quota not that huge effect on those have long term pass

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required