Boleh ke kita tekan butang Emergency Stop untuk halang warga Singapura dari mengisi petrol RON 95?

Boleh ke kita tekan butang Emergency Stop untuk halang warga Singapura dari mengisi petrol RON 95?

Selepas tular foto-foto warga Singapura mengisi petrol RON 95 bersubsidi setelah pintu sempada antara republik berkenaan dengan Malaysia dibuka bermula 1 April lalu, jelas ia mendatangkan kemarahan dikalangan warga tempatan. Mana tidaknya, RON 95 yang diberikan subsidi berbilion ringgit oleh kerajaan (sudah tentu melibatkan wang pembayar cukai) seolah-olah dirompak oleh warga asing.

Buat masa sekarang petrol RON 95 di Malaysia masih dijual pada harga RM2.05 seliter, di mana harga siling berkenaan boleh dikekalkan dengan subsidi yang diberikan oleh kerajaan. Sebagai perbandingan, petrol RON 97 yang tidak diberikan subsidi kini sudahpun mencecah RM3.81 seliter.

Manakala di Singpapura, buat masa sekarang petrol RON 95 dijual pada harga sekitar SG$3 (RM9.31) seliter dan RON 98 pula sekitar SG$3.47 (RM10.77) seliter. Larangan penjualan petrol RON95 kepada kenderaan bernombor pendaftaran negara asing sudah dilaksanakan sejak 1 Ogos 2010 bagi memastikan subsidi petrol yang diberikan hanya untuk rakyat Malaysia.

Dalam kemarahan rakyat Malaysia dengan perkara ini, tiba-tiba ada satu ciapan dibuat oleh seorang pengguna Twitter dengan nama Abe J yang dilihat agak bijak bagi mengelakkan warga Singapura mengisi petrol RON 95 berkenaan.

“Kalau jumpa mana-mana kereta singaporean ambik subsidi minyak kita, bila dah tegur pun buat muka taik, tekan je button E-Stop tu lepas tu report dekat pihak berkuasa. Ini je cara ajar diorang,” tulis Abe J yang kami potong dan tampal dari ciapan tersebut tanpa sebarang olahan ayat yang lebih sopan.

Persoalannya, betulkah tiada masalah untuk kita menekan butang Emergency Stop berkenaan? Sebenarnya jika butang itu ditekan, ia bukan sahaja menghentikan nozel yang sedang digunakan oleh warga Singapura tersebut, tindakan itu turut mungkin boleh menghentikan nozel pengguna pam yang sama di belakangnya.

Untuk sebahagian stesen (lain stesen minyak mungkin mempunyai protokol dan mod failsafe yang berlainan), ia mungkin mengambil masa untuk kembali berfungsi. Jadi tindakan ini mungkin akan menyebabkan pengguna lain yang tidak bersalah turut terjejas.

Sebagai alternatif, sekiranya berhadapan dengan warga asing yang tidak tahu malu ini, mungkin kita boleh terus menegur mereka bahawa mengisi petrol RON 95 adalah tidak dibenarkan untuk kenderaan dengan nombor pendaftaran asing, dalam masa yang sama tunjukkan amaran larangan yang telah ditampal sekitar stesen minyak berkenaan.

Boleh ke kita tekan butang Emergency Stop untuk halang warga Singapura dari mengisi petrol RON 95?

Anda juga boleh melaporkan hal berkenaan terus kepada staff stesen minyak tersebut. Atau anda boleh menyalurkan maklumat termasuk gambar serta lokasi stesen minyak menerusi e-aduan KPDNHEP pada PAUTAN INI, WhatsApp di talian 019-2794317 atau talian bebas tol 1-800-886-800.

Walau bagaimanapun, tidak seharusnya kita menganggap semua warga Singapura yang datang ke Malaysia semuanya mahu ‘merompak’ subsidi petrol RON 95 kita. Majoriti daripada mereka tahu akan larangan untuk mengisi petrol RON 95 ini dan hanya sebahagian dari mereka dilihat tidak mempedulikan undang-undang berkenaan.

Sebagai jiran yang baik, teruslah alu-alukan mereka datang ke Malaysia kerana sebahagian peniaga-peniaga kita di Johor Bahru agak bertuah menerima pelanggan-pelanggan dari Singapura ini dan menjana pendapatan yang agak lumayan. Tapi jangan lupa, sentiasa bersedia dengan kamera untuk merakam dan membuat aduan tentang kesalahan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required