Kerajaan bakal tetapkan peraturan untuk penggunaan e-skuter, termasuk pelaksanaan lesen – Menteri MOT

Kerajaan bakal tetapkan peraturan untuk penggunaan e-skuter, termasuk pelaksanaan lesen – Menteri MOT

Kementerian Pengangkutan bakal menetapkan satu peraturan kecil berkenaan dengan penggunaan skuter elektrik atau e-skuter termasuk pelaksanaan lesen terhadap pengguna e-skuter dan pembekal kenderaan berkenaan. Perkara ini disahkan oleh menterinya, Datuk Seri Wee Ka Siong, laporan Bernama.

“Tidak lama lagi, kita akan keluarkan kaedah atau undang-udang kecil untuk dipatuhi, (contohnya) untuk kelajuan tertentu mereka perlu mempunyai lesen,” katanya baru-baru ini.

Kata beliau, penggunaan e-skuter kini semakin menjadi trend dalam kalangan masyarakat yang memerlukan penyelesaian sewajarnya untuk mengelakkan pengguna terdedah kepada risiko nahas memandangkan kelajuannya seperti motosikal.

Jelasnya, penggunaan kenderaan elektrik adalah termaktub dalam pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) (Pindaan) 2020 merangkumi aspek kenderaan mikro mobiliti yang mempunyai peraturan kecil mengenai spesifikasi berkaitan. Malahan kenderaan mikro mobiliti adalah terlalu banyak dengan menggunakan nama berbeza, justeru ia memerlukan satu definisi jelas yang akan dibuat melalui peraturan kecil berkenaan.

Kerajaan bakal tetapkan peraturan untuk penggunaan e-skuter, termasuk pelaksanaan lesen – Menteri MOT

“Saya rasa kita kena perhalusi setiap satu dan sebenarnya libat urus telah dibuat berkali-kali. Jumlah mikro mobiliti ini banyak, nama e-basikal tapi bukan basikal iaitu kelajuan sangat tinggi dan tidak menggunakan pedal.

“Kita kena lihat setiap satu supaya tidak terlepas pandang. Definisi kena jelas dan kita kena kawal (penggunaan mikro mobiliti) demi kebaikan semua orang,” katanya.

Sebelum ini dilaporkan bahawa mulai 1 Januari 2021, semua jenis e-skuter diharamkan daripada digunakan di atas jalanraya. Jika didapati melakukannya, pengguna boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987. Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur menjelaskan, e-skuter hanya dibenarkan penggunaannya di kawasan yang telah digazetkan sahaja, seperti di taman-taman permainan, kawasan pejalan kaki dan di pusat beli-belah.

Di bawah pindaan terbaharu APJ (Oktober 2020) Seksyen 2 (b), e-skuter yang juga tergolong di bawah takrifan Kenderaan Mikromobiliti yang bermaksud, “mana-mana kenderaan yang dipacu oleh sumber elektrik, enjin pembakaran dalam atau kuasa manusia atau gabungan sumber elektrik, enjin pembakaran dalam atau kuasa manusia dan mempunyai kelajuan maksimum 50 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required