Proton sedang cari tenaga kerja baharu untuk projek EV smart – tawar peluang dalam pelbagai bidang

Proton sedang cari tenaga kerja baharu untuk projek EV smart – tawar peluang dalam pelbagai bidang

Januari lalu, Proton Edar telah diumum dilantik sebagai pengimport, pengedar dan wakil jualan untuk jenama smart di Malaysia dan Thailand. Ia susulan memorandum perjanjian (MoU) yang telah ditandatangani oleh Proton dengan smart Automobile Company (smart) untuk bekerjasama dalam memperkenalkan kenderaan tenaga baru (NEV) keluaran smart untuk pasaran ASEAN.

Bagi memastikan rancangan ini berjalan lancar, Proton kini dilihat mencari bakat-bakat baharu di laman LinkedIn rasmi mereka, bagi menubuhkan satu pasukan baru untuk menguruskan projek berkenaan. Senarai jawatan kosong yang dibuka nampaknya sangat luas merangkumi bidang pengurusan produk, pemasaran jualan dan selepas jualan, sokongan dan juga teknologi maklumat (IT).

“Kami bersedia untuk memulakan perjalanan kami ke arah segmen kenderaan tenaga baru (NEV) dan kami mahu anda turut bersama kami. Jadi sebahagian dari pasukan yang akan membentuk strategi NEV Proton, memformulasikan rancangan pemasaran, menjual kepada pelanggan dalam segmen serba baharu, dan memberikan servis premium untuk barisan kenderaan yang akan mengukuhkan kedudukan jenama di kedudukan hadapan dalam segmen. Kami turut akan menjaul model-model terbaharu EV dari smart dan akan memerlukan individu yang faham bagaimana untuk bekerja dalam perniagaan pengedaran,” tulis kapsyen dari Proton.

SUV elektrik kompak smart #1 akan menjadi antara model yang akan dijual di Malaysia dan Thailand, namun bila pelancaran rasminya belum lagi diketahui. Baru sahaja didedahkan untuk peringkat global di Berlin awal bulan ini, smart #1 dibangunkan berasas platform modular khas dibangunkan untuk kereta elektrik SEA2 dari Geely, namun rekaannya masih dibuat oleh Mercedes-Benz.

Ia menampilkan dimensi 4,270 mm panjang, 1,822 mm lebar, 1,636 mm tinggi bersama jarak roda sejauh 2,750 mm. Jadi smart #1 sebenarnya adalah SUV dalam segmen B dengan panjang keseluruhan 60 mm lebih pendek tetapi dengan jarak roda 150 mm lebih jauh berbanding Proton X50.

smart #1 ini digerakkan dengan hanya sebuah motor berkuasa 272 ps (200 kW) dan tork maksima 343 Nm, yang hanya memacu roda belakang, membolehkan ia dipandu sehingga kelajuan maksima 180 km/j. Motor tersebut menerima bekalan kuasa elektrik menerusi bateri lithium-ion berkapasiti 66 kWj, membolehkan ia bergerak sejauh 420-440 km dalam kitaran ujian WLTP.

Dengan pengecas AC 22-kW, bateri kereta ini boleh dipenuhkan dari 10% hingga 80% dalam masa 3.5 jam. Manakala dengan pengecas pantas DC 150 kW pula jumlah cas yang sama boleh dicapai dalam masa hanya 30 minit. Teknologi yang ada pada smart #1 ini juga membolehkan 75% dari kotak komputernya menerima kemaskini secara over-the-air, membolehkan sistemnya ditambah baik dari masa ke masa.

Sejurus pelancarannya tempoh hari, smart #1 turut dilaporkan akan diperkenalkan dalam versi prestasi tinggi dengan menggunakan lencana Brabus, didakwa bakal menerima satu lagi motor elektrik untuk memacu roda hadapan, menjadikan ia sebuah model pacuan semua roda dengan kuasa keseluruhan 406 PS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required