Ibu bapa benarkan anak bawah umur tanpa lesen pandu MPV rempuh pemotong rumput akan dihukum

Ibu bapa benarkan anak bawah umur tanpa lesen pandu MPV rempuh pemotong rumput akan dihukum

Kementerian Pengangkutan menegaskan bahawa tindakan akan dikenakan kepada sesiapa yang membenarkan individu tanpa lesen memandu kenderaan mereka. Kenyataan ini dibuat berikutan kemalangan maut yang berlaku di Kedah pada hujung minggu lalu, di mana dua orang pemotong rumput telah dirempuh sebuah MPV yang dipandu oleh seorang remaja lelaki 16-tahun tanpa lesen.

Kejadian yang berlaku di Jalan Pintasan Semeling, Sungai Petani telah menyebabkan seorang daripada pemotong rumput berkenaan meninggal dunia, manakala seorang lagi cedera parah, lapor Bernama. Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong, tindakan akan dikenakan terhadap ibu bapa remaja berkenaan.

“Di bawah Akta Pengangkutan Jalan, sesiapa yang membenarkan anak mereka atau mana-mana individu bawah umur memandu kenderaan mereka boleh dipertanggungjawabkan. Tindakan bukan sahaja akan diambil terhadap pemandu, malah pemilik kenderaan, yang akan dikenakan tindakan paling berat kerana kecuaian dan mendatangkan kecederaan kepada mana-mana pihak,” katanya.

“Sesiapa yang disabit kesalahan ini boleh diambil tindakan keras, sebab remaja itu tiada lesen memandu dan perlindungan insurans,” katanya dan menambah kerana faktor ini, sebarang kecederaan dan kerosakan tidak akan dilindungi oleh insuran.

Wee turut menyatakan bahawa ada perkara seperti ini perlu dielakkan dari terjadi lagi. “Kita perlu melindungi keselamatan pejalan kaki,” tegasnya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda ACP Zaidy Che Hassan menyatakan bahawa remaja terbabit tidak mengalami sebarang kecederaan dalam insiden berkenaan, dan dia kini sedang ditahan untuk siasatan lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required