MOT bekerjasama dengan KPKT bagi merangka garis panduan penggunaan kenderaan mikromobiliti

MOT bekerjasama dengan KPKT bagi merangka garis panduan penggunaan kenderaan mikromobiliti

Kementerian Pengangkutan (MoT) sedang bekerjasama dengan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dalam merangka garis panduan penggunaan kenderaan mikromobiliti. Perkara ini disahkan oleh Mike Chong Yew Chuan selaku Pegawai Tugas-Tugas Khas Kepada Menteri Pengangkutan.

Beliau berkata garis panduan itu diperlukan untuk penentuan bidang kuasa pihak terlibat berhubung kenderaan seumpama itu secara keseluruhan, laporan Bernama.

“Bidang kuasa bagi kenderaan mikromobiliti adalah di bawah Kementerian Pengangkutan dan oleh sebab itu, kami mempunyai kawalan (ke atas penggunaan kenderaan tersebut) di atas jalan raya. Untuk kawasan selain jalan raya, ia adalah terpulang kepada KPKT untuk mewujudkan garis panduan dalam menentukan di mana kenderaan itu boleh digunakan,” katanya.

Tambahnya, walaupun tiada jangka masa tertentu bagi pelaksanaan garis panduan itu, MoT sedang menggesa agar ia disiapkan secepat mungkin.

MOT bekerjasama dengan KPKT bagi merangka garis panduan penggunaan kenderaan mikromobiliti

Beliau turut menjelaskan bahawa larangan penggunaan kenderaan mikromobiliti hanyalah di atas jalan raya dan bukanlah larangan secara menyeluruh.

“MoT tidak pernah melaksanakan larangan penuh penggunaan kenderaan seperti itu. Orang awam masih boleh menggunakan kenderaan tersebut, tetapi hanya di tempat-tempat yang dikhaskan yang akan ditentukan oleh KPKT dan pihak berkuasa tempatan (PBT),” katanya.

Pada akhir April lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengumumkan kenderaan mikromobiliti seperti Moped, Personal Mobility Devices (PMD) dan Personal Mobility Aids (PMA) dilarang digunakan di atas jalan raya awam.

Antara contoh moped dan PMA yang diharamkan berkenaan adalah termasuk kerusi roda bermotor dan skuter mobiliti, manakala PMD pula ada termasuk kenderaan seperti e-Skuter, papan luncur, hoverboards dan skuter kaki.

Wee berkata, penggunaan kenderaan mikromobiliti yang dilarang di atas jalan boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1978 iaitu kompaun sebanyak RM300, dan agensi yang akan menguatkuasakan perintah larangan itu adalah Jabatan Pengangkutan Jalan dan polis.

Di mana arangan terhadap tiga kategori kenderaan mikromobiliti itu dilaksanakan mengikut Kaedah-Kaedah Lalu Lintas (Larangan Penggunaan Kenderaan Mobiliti Tertentu) 2021 yang berkuat kuasa 17 Dis 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required