Penggunaan e-Skuter dan Moped diharamkan serta merta di atas jalan raya; basikal dikecualikan – MOT

Penggunaan e-Skuter dan Moped diharamkan serta merta di atas jalan raya; basikal dikecualikan – MOT

Kementerian Pengangkutan (MOT) telah mengumumkan penetapan larangan penggunaan serta merta di atas jalan raya terhadap tiga jenis kenderaan mikrobiliti yang dikelaskan dalam tiga kategori iaitu Moped, Personal Mobility Devices (PMD) dan Personal Mobility Aids (PMA).

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong dalam laporan Astro Awani semalam, larangan terhadap tiga kategori kenderaan mikromobiliti itu dilaksanakan mengikut Kaedah-Kaedah Lalu Lintas (Larangan Penggunaan Kenderaan Mobiliti Tertentu) 2021 yang berkuat kuasa 17 Dis 2021.

MOT menyatakan bahawa kenderaan mikromobiliti ini adalah merujuk kepada kenderaan yang menggunakan kuasa elektrik, enjin pembakaran dalaman, atau kuasa manusia, atau kuasa manusia yang digabungkan dengan mana-mana dua jenis kuasa yang disebutkan tadi, dengan kelajuan maksima 50 km/j

“Penggunaan kenderaan mikromobiliti di atas jalan adalah membahayakan bukan sahaja kepada pengguna kenderaan tersebut tetapi pengguna lain,” kata Wee

Penggunaan e-Skuter dan Moped diharamkan serta merta di atas jalan raya; basikal dikecualikan – MOT

“Seperti nahas basikal lajak yang telah meragut lapan nyawa, penggunaan kenderaan ini dengan percampuran dengan aliran trafik kenderaan motor lain di atas jalan akan menimbulkan risiko berlaku tragedi yang sama,” katanya dalam sidang media semalam.

Antara contoh moped dan PMA yang diharamkan berkenaan adalah termasuk kerusi roda bermotor dan skuter mobiliti, manakala PMD pula ada termasuk kenderaan seperti e-Skuter, papan luncur, hoverboards dan skuter kaki.

Wee berkata, penggunaan kenderaan mikromobiliti yang dilarang di atas jalan boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1978 iaitu kompaun sebanyak RM300, dan agensi yang akan menguatkuasakan perintah larangan itu adalah Jabatan Pengangkutan Jalan dan polis.

“Kita bimbang apabila Aidilfitri nanti ramai pengguna kenderaan mikromobiliti akan ke bandar untuk berkumpul kerana tahu tiada kenderaan di jalan. Ia sesuatu yang bahaya kepada pengguna jalan raya,” katanya.

Namun menurutnya lagi, penggunaan tiga kategori kenderaan mikromobiliti ini masih dibenarkan di dalam bangunan dan kawasan yang tiada percampuran aliran trafik.

Penggunaan e-Skuter dan Moped diharamkan serta merta di atas jalan raya; basikal dikecualikan – MOT

“Saya tiada halangan kalau mereka ingin gunakan kenderaan ini di rumah atau tanah persendirian asalkan ia bukan di jalan raya.

“Penggunaan kenderaan mikromobiliti di atas jalan akan dipertimbangkan jika pihak berkuasa tempatan (PBT) menyediakan kemudahan infrastruktur jalan yang menyokong penggunaan kenderaan itu,” katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa penggunaan basikal, beca dan basikal elektrik adalah dibenarkan namun perlu mematuhi peraturan ditetapkan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959.

“Bagi penggunaan basikal dengan bantuan elektrik, hanya yang memenuhi spesifikasi Malaysia Standard, MS2514 : Electric Bicycles Specification sahaja dibenarkan digunakan di atas jalan raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required