Honda M’sia umum produksi kereta baharu terjejas kerana isu cip; penghantaran tempahan ada kelewatan

Honda M’sia umum produksi kereta baharu terjejas kerana isu cip; penghantaran tempahan ada kelewatan

Honda Malaysia telah mengumumkan pihaknya sedang berhadapan dengan isu produksi bagi kereta baharu, yang melibatkan kilang pengeluarannya di Pegoh, Melaka. Isu ini melibatkan gangguan bekalan cip semikonduktor di peringkat global, selain pandemik Covid-19 yang masih berterusan, sekaligus menjejaskan rantaian bekalan yang menyokong produksi kereta.

Syarikat ini turut berkata, disebabkan isu yang menjejaskan produksi dan juga permintaan pasaran yang tinggi, pelanggan yang telah membuat tempahan mungkin menghadapi kelewatan dalam penghantaran bergantung pada model dan varian pilihan mereka.

Malahan beberapa penghantaran mungkin tidak dapat dilakukan sebelum tempoh pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) – 100% untuk kereta CKD, 50% untuk CBU – ditamatkan pada 30 Jun 2022. Justeru, Honda Malaysia memohon maaf atas sebarang kesulitan yang dihadapi para pelanggan dan sedang berusaha untuk memaksimumkan keluaran pengeluaran sebaik mungkin.

Sebenarnya isu ini bukan sahaja dihadapi oleh Honda Malaysia, malah pada awal Mei, Proton turut mengumumkan perkara yang sama. Malahan isu ini turut dihadapi oleh kebanyakan pengeluar kereta dunia yang turut mengalami masalah pengeluaran disebabkan isu bekalan rantaian cip semikonduktor ini, selain pandemik Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required