BMW i7 dipertonton di M’sia – 7 Series G70 EV pesaing Mercedes-Benz EQS, 544 PS, jarak gerak 615 km

BMW i7 dipertonton di M’sia – 7 Series G70 EV pesaing Mercedes-Benz EQS, 544 PS, jarak gerak 615 km

April lalu, BMW telah mendedahkan buat kali pertamanya 7 Series generasi ketujuh, G70, yang juga ditawarkan dalam versi elektrik yang dipanggil sebagai i7. Tidak lama selepas itu, BMW Malaysia juga telah mula membuka pendaftaran minat untuk kendeaan tersebut, dan ia mula terpampang di laman web mereka.

Tiba semalam, i7 membuat penampilan pertamanya di Malaysia dalam satu majlis tertutup di Kuala Lumpur. Ingin kami maklumkan juga, model yang dipamerkan ini bukanlah model sebenar yang akan dilancarkan di Malaysia (pelancarannya juga masih belum diketahui bila akan berlaku), dan seperti yang boleh dilihat, ia menggunakan stereng di sebelah kiri.

Semasa pengenalan pertamanya kepada dunia, sedan elektrik penuh i7 ini diberitahu akan ditawarkan bermula dengan varian xDrive60, sebelum diikuti varian lain seperti M70 xDrive. Melalui varian xDrive60, i7 akan menggunakan bateri lithium ion 101.7 kWh, yang menawarkan jarak gerak 625 km mengikut standard WLTP.

Bateri ini menggerakkan dua motor elektrik – satu untuk setiap gandar – bersama sistem pacuan semua roda, dengan kuasa maksimum 544 PS (536 hp atau 400 kW) dan tork 745 Nm. Dengan pakej kuasa ini, i7 xDrive60 boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat dan mencatat kelajuan maksimum 240 km/j. BMW Malaysia bagaimanapun memaparkan jumlah tork yang lebih tinggi, iaitu 795 Nm.

Untuk pengecasan, i7 datang dengan Combine Charging Unit (CCU), yang membenarkan pengecasan AC pada kadar sehingga 11 kW melalui sambungan Type 2, dan mengambil masa 9.5 jam untuk penuh. Pemilik juga boleh menggunakan pengecas pantas DC sehingga 195 kW dengan sambungan CCS2, yang boleh menaikkan kadar bateri dari 10 ke 80% dalam masa cuma 34 minit.

Daripada aspek penggayaan, i7 nampak sama sahaja seperti G7 biasa, tetapi ia dijadikan istimewa dengan kemasan khas EV seperti perincian biru pada panel tertentu serta logonya. Sebagai sebuah sedan yang terletak tinggi dalam barisan model BMW, bahagian dalam i7 ini dipenuhi dengan pelbagai kelengkapan premium dan teknologi canggih, termasuk skrin dari sekecil telefon bimbit di panel pintu, sehinggalah sebesar 31.3 inci sebagai BMW Theatre Screen.

GALERI: BMW i7 G70

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required