BMW i7 di Malaysia – EV 7 series muncul dalam laman tempatan, hingga 544 PS dan jarak 615 km; ROI dibuka

BMW i7 di Malaysia – EV 7 series muncul dalam laman tempatan, hingga 544 PS dan jarak 615 km; ROI dibuka

Kurang daripada seminggu ia diperkenalkan secara rasmi, BMW i7 telah pun muncul dalam laman web BMW Malaysia dengan perincian spesifikasi serta pendaftaran minat (ROI) juga telah dibuka. Menerusi paparan dalam laman web terbabit, bateri bagi kenderaan elektrik (EV) ini mampu memberi jarak hingga 615 km, dan puncak kuasanya boleh mencapai 440 kW (600 PS), dengan varian M60 mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam kurang empat saat.

Ia ditawarkan dalam versi xDrive60, penjana kuasa dwi-motor turut didatangkan dengan motor hadapan 258 PS/365 Nm dan 313 PS/380 Nm bagi motor belakang, dengan jumlah keseluruhan kuasa mencecah 544 PS dan tork 745 Nm, seperti yang dipaparkan dalam laman web tersebut. Ini membenarkan i7 dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.7 saat, dan mampu mencapai kelajuan tertinggi dengan pengehad elektronik sehingga 240 km/j.

Dikuasakan oleh bateri lithium-ion 101.7 kWh, ia mampu mencapai status pengecasan dari 10% hingga 80% menerusi pusat pengecasan 195 kW dalam hanya 50 minit. Namun jika menggunakan pengecasan AC 11 kW menerusi sambungan Type yang mampu memberikan jarak hingga 100 km, boleh dicapai dalam satu jam 38 minit, atau pengecasan penuh sekitar 9.5 jam.

Menerusi maklumat yang dipaparkan di laman web tersebut, i7 didatangkan dengan ciri termasuk gril ‘kidney’ iluminasi Iconic Glow, “Great Entrance Moments” welcome scenario, ambien dalaman boleh laras menerusi My Modes, dan Skrin Teater bersaiz 31.3-inci yang dipasang di atas siling untuk penumpang belakang.

Turut diberikan ialah bumbung suria panoramik Sky Lounge, yang membolehkan cahaya semulajadi memasuki kabin pada waktu siang serta efek lampu dinamik pada waktu malam.

Konfigurasi kompakmen untuk penumpang belakang juga disenaraikan termasuk tempat duduk Executive Lounge, menawarkan tempat duduk penumpang belakang dengan rekaan ottoman di mana BMW menggelarkannya sebagai ‘perehat kaki’, yang boleh dibaringkan sehingga 42.5 darjah. Turut diberikan skrin sesentuh 5.5-inci pada setiap pintu untuk barisan kedua.

Manakala untuk pemandu pula, i7 menawarkan Curved Display 14.9-inci bagi infotainmen, dan juga BMW Interaction Bar yang melintang sepanjang papan pemuka.

Bagi fungsi digital pula, pemilik BMW i7 boleh menempah ciri ConnectedDrive yang dipertingkatkan, termasuklah fungsi bagi roda stereng dengan pemanasan dan Parking Assistant Professional, dan semua ciri ini boleh didapati mulai suku ke-empat tahun ini.

Lain-lain ciri yang diberikan termasuklah BMW Remote Software Upgrade untuk kemaskini over-the-air dan Digital Key Plus yang membolehkan pemandu menggunakan telefon pintar sebagai kunci i7. BMW turut berkata, menerusi aplikasi My BMW, seramai lima individu boleh diberikan kebenaran untuk menggunakan kenderaan terbabit.

Untuk perincian penuh dan harga yang ditawarkan untuk BMW i7 ini, kena nantikan perkembangan selanjutnya dari BMW Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required