Aveta bakal lancar supermoped 25 Julai ini di M’sia

Aveta bakal lancar supermoped 25 Julai ini di M’sia

Dalam masa hanya beberapa hari lagi, Aveta akan melancarkan sebuah motosikal yang mereka gelarkan sebagai “Ultimate Supermoped.” Setakat ini hanya dua gambar teaser yang dikeluarkan, dan melaluinya kita dapat melihat beberapa ciri yang ada.

Gambar pertama dari tepi menunjukkan motosikal ini menggunakan lampu utama yang terletak di bahagian dada seperti Honda RS-X, sementara bahagian ‘kepala’ yang bersambung kepada pemegang pula mempunyai jalur lampu DRL LED.

Pergi pula kepada gambar kedua, ia menunjukkan bahagian roda yang menampakkan rim aluminium dengan rekaan cabang Y serta tayar yang lebar. Turut terlihat adalah brek cakera belakang, dengan angkup satu piston, tetapi ia mungkin tidak mempunyai ABS (di belakang) kerana tiada gegelung pengesan sistem tersebut di situ. Ekzos nampak tegap dan mempunyai kemasan warna perak di hujungnya.

Aveta bakal lancar supermoped 25 Julai ini di M’sia

Apabila dipanggil sebagai supermoped, kita mengharapkan enjin yang lebih besar berbanding Yamaha Y15ZR dan Honda RS-X yang menggunakan kapasiti 150 cc, tetapi spesifikasi sebenarnya hanya akan didedah sewaktu pelancaran nanti. Bersama kita nantikan.

Kapcai terakhir yang dilancarkan oleh Aveta di pasaran Malaysia adalah V13R (RM6,688), di mana ia mempunyai rekaan hampir seperti Y15ZR, tetapi datang dengan enjin satu silinder SOHC 127 cc yang digabungkan bersama transmisi empat kelajuan, untuk menghasilkan kuasa 9.1 hp pada 7,500 rpm dan 6.0 Nm tork pada 7,500 rpm. Sistem bahan api enjin ini juga masih menggunakan karburetor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required