Aveta, yang sebelum ini sudah ada beberapa model di dalam pasaran Malaysia, melancarkan sebuah lagi model baru yang dipanggil sebagai V13R. Ia ditawarkand dalam empat warna, pada harga RM6,688 tidak termasuk insurans.

Perkara paling menyerlah pada model ini sudah tentu adalah penampilannya, yang seakan model Yamaha (LC135/Y15ZR), tetapi tidaklah betul-betul sama. Lampu hadapan masih menggunakan unit halogen, sementara di bahagian dada terdapat lampu DRL LED dan lampu penunjuk arah.

Untuk unit penggerak, Aveta V13R menggunakan enjin satu silinder SOHC 127 cc yang digabungkan bersama transmisi empat kelajuan, untuk menghasilkan kuasa 9.1 hp pada 7,500 rpm dan 6.0 Nm tork pada 7,500 rpm. Penyampaian bahan api dilakukan melalui sistem karburator.

Seperti biasa, rim motosikal ini menggunakan unit 17 inci, dengan bahagian hadapan dipasang fork teleskopik serta brek cakera dengan angkup dua piston, sementara di belakang terdapat dua penyerap hentak dan brek jenis dram.

Kelengkapan lain yang disediakan adalah seperti soket pengecas USB, tangki bahan api 3.8 liter, panel meter analog dengan paparan kedudukan gear serta penghidup enjin elektrik. Aveta V13R akan mula berada di wakil pengedar seluruh negara bermula hujung November ini dan didatangkan dengan jaminan dua tahun atau 20,000 km.