Kedah bakal mulakan projek bina litar lumba antarabangsa bernilai RM75j tidak lama lagi – MB

Kedah bakal mulakan projek bina litar lumba antarabangsa bernilai RM75j tidak lama lagi – MB

Menteri Besar Kedah Darul Aman, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor telah mengumumkan berita gembira bahawa hasrat negeri jelapang padi itu untuk memiliki litar lumba bertaraf antarabangsa bakal tercapai tidak lama lagi dan projek pembinaannya akan dimulakan dalam tempoh terdekat ini.

Beliau berkata demikian sewaktu majlis pelancaran dan menandatangani perjanjian projek Litar Lumba PKB Open Road SP Circuit di Sungai Petani, semalam. Menurutnya, Litar Lumba Antarabangsa Sungai Petani yang bernilai RM75 juta itu bakal dibangunkan di tanah milik Menteri Besar Kedah Incorporated (MBI) di kawasan seluas 60 hektar.

“Kita semua maklum bahawa pelan asal yang dirancang adalah Litar Lumba Rakyat dan pelan ini juga telah beberapa kali dipinda menyebabkannya tertangguh begitu lama dan menyebabkan kos asal meningkat.

“Berikutan itu, kerajaan negeri bersetuju meneruskan pelan perancangan akhir dengan meningkatkannya kepada Litar Lumba Antarabangsa Sungai Petani yang dilengkapi pusat komersial lain,” katanya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

Kedah bakal mulakan projek bina litar lumba antarabangsa bernilai RM75j tidak lama lagi – MB

Jelasnya, Litar Lumba Rakyat dinaik taraf ke litar lumba antarabangsa kerana ia perlu dibina dengan trek dan fasiliti perlumbaan yang selamat, profesional dan diselenggara baik.

“Bagi mengelakkan beban kewangan masa depan kepada kerajaan, syarikat PKB Open Road sebagai pelabur bersetuju mengambil alih projek tersebut. Walaupun litar ini nanti lebih bersifat komersial, namun ia juga boleh digunakan oleh rakyat yang berminat dalam sukan permotoran,” katanya.

Beliau turut berkata, pada masa hadapan, Kedah bakal mempunyai dua litar lumba iaitu di Langkawi dan Sungai Petani yang mana kedua-duanya akan dibina dan diurus PKB Open Road.

Pengasas dan Penasihat Kumpulan Open Road World, Datuk David Goh, pula berkata projek pembinaan litar lumba terbaru itu bakal menjadi nadi baharu untuk Sungai Petani.

Kedah bakal mulakan projek bina litar lumba antarabangsa bernilai RM75j tidak lama lagi – MB

“Reka bentuk litar akan dilakukan pakar perunding litar lumba dari United Kingdom yang baru-baru ini telah mereka bentuk litar lumba Formula 1 di Miami, Amerika Syarikat.

“Di samping memohon kelulusan FIA Gred 2 untuk litar lumba Sungai Petani, sebagai tarikan tambahan, kami juga mengusahakan kelulusan FIM Gred B untuk litar Sungai Petani yang mana pertandingan dan kejohanan lumba motosikal antarabangsa dapat dilangsungkan,” katanya.

Projek pembangunan litar lumba di Sungai Petani itu sudah pun disebut-sebut sejak 2014 namun rancangan ini tertangguh beberapa kali disebabkan kekurangan dana, di samping negeri terbabit telah beberapa kali bertukar pucuk kepimpinan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required