Proton gesa kerajaan lanjutkan tempoh pengecualian cukai 100% bagi EV untuk beberapa tahun lagi

Proton gesa kerajaan lanjutkan tempoh pengecualian cukai 100% bagi EV untuk beberapa tahun lagi

Susulan pemeteraian perjanjian pengedaran am di antara Proton dan smart Automobile Company yang melantik pengeluar kenderaan nasional itu, menerusi Proton Edar, sebagai pengedar dan pengimport rasmi smart untuk Malaysia dan Thailand, Proton menggesa kerajaan untuk melanjutkan tempoh pengecualian duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi kenderaan elektrik (EV).

Menurut Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah, permintaan untuk melanjutkan tempoh pengecualian cukai ini untuk tempoh beberapa tahun lagi disifatkan sebagai pemangkin bagi menjana permintaan serta pasaran kenderaan sedemikian.

Sebagai permulaan, Proton bakal membawa masuk SUV crossover elektrik penuh smart #1 ke pasaran Malaysia pada awal suku keempat (Q4) tahun 2023. Manakala Thailand pula akan menerima model yang sama pada separuh kedua tahun 2024. Unit yang dibawa masuk adalah pemanduan sebelah kanan (RHD), sesuai untuk pasaran kedua-dua negara berkenaan.

Ketika ditanya sama ada Proton terlalu lambat untuk memasarkan EV keluaran smart ini hingga hujung tahun hadapan, Roslan berkata terdapat banyak manfaat yang boleh dicapai oleh Proton menerusi langkah itu.

“Langkah menyediakan EV dari smart Automotive pada hujung tahun depan dapat memberikan kami peluang untuk mengkaji dan mempelajari kehendak pasaran. Ia bagi menjadikan model EV ini kelak dapat menepati kehendak pengguna Malaysia selain memastikan ekosistem infrastruktur EV dapat dipertingkatkan.

“Kami juga menyasarkan untuk memperkenalkan model #1 pada umum seawal Mei depan dan biasanya tempahannya akan dibuka sebulan sebelum dilancarkan secara rasmi. Untuk harganya, ia akan diumumkan ketika ia dilancarkan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required