Proton bakal jual kenderaan smart di Malaysia dan Thailand – mulai Q4 2023, #1 jadi model pertama

Proton bakal jual kenderaan smart di Malaysia dan Thailand – mulai Q4 2023, #1 jadi model pertama

Seperti mana yang didedahkan buat pertama kali pada April 2022, secara rasminya Proton bakal membawa masuk kenderaan elektrik (EV) jenama smart untuk pasaran Malaysia dan Thailand. Di mana Proton Edar telah dilantik sebagai pengimport dan pengedar rasmi bagi smart untuk kedua-dua pasaran berkenaan.

Majlis menandatangani perjanjian pengedaran am di antara Proton dan smart Automobile Company telah pun berlangsung pagi ini. Menerusi kerjasama ini, Proton bakal melancarkan model smart #1 pada awal suku keempat (Q4) 2023 untuk Malaysia terlebih dahulu, sebelum menjengah ke pasaran Thailand pada separuh kedua tahun 2024. #1 akan menjadi model pertama yang mewakili kemunculan semula jenama ini di pasaran automotif ASEAN.

Pengerusi Proton, Datuk Seri Syed Faisal Albar Syed A.R Albar berkata, Proton juga berhasrat untuk melabur dalam rangkaian pengecasan dengan kerjasama pembekal pengecasan tempatan. Dengan menyasarkan untuk memasang rangkaian pengecasan berkenaan di laluan yang popular merangkumi kawasan luar bandar dan juga bandar.

Di samping itu, Proton juga sedang membuat persediaan untuk menyedia dan memasang unit pengecasan domestik untuk pelanggan yang ingin mengecas EV mereka di rumah.

CEO Proton Dr Li Chunrong pula berkata, “Proton membuat keputusan untuk menjalinkan kerjasama dengan smart sebagai langkah untuk membangunkan EV di bawah jenama Proton sendiri pada masa hadapan selain mempertingkatkan kepakaran syarikat ini dalam segmen baharu yang diterokai ini.

“Kami juga mahu memperoleh pengetahuan tentang teknologi berkaitan termasuk segi membina rangkaian pengecasan dan keperluan yang diingini oleh para pelanggan.”

Proton bakal jual kenderaan smart di Malaysia dan Thailand – mulai Q4 2023, #1 jadi model pertama

Berkenaan dengan jangkaan masa untuk melancarkan #1 di pasaran tempatan, Roslan Abdullah selaku Timbalan CEO Proton berkata “Dijangkakan paling awal Mei hadapan smart #1 akan diperkenalkan di sini. Kami menyasarkan sebanyak antara 800 hingga 1,000 unit setahun bagi jualannya di Malaysia. Ini juga merupakan unit pemanduan sebelah kanan pertama bagi #1 yang dikhaskan untuk pasaran ASEAN.

“Berkenaan dengan harganya, memandangkan ia merupakan SUV premium, sukar untuk meletakkan harganya di bawah RM100k, walau bagaimana pun, kami akan pastikan harganya dalam lingkungan yang mampu milik.”

smart #1 merupakan SUV crossover elektrik penuh pertama keluaran smart dengan penggayaan Mercedes-Benz dan dibangunkan oleh Geely. Dibina atas platform Sustainable Electric Architecture (SEA) Geely, #1 menggunakan bateri lithium-ion 66 kWh yang boleh memberikan jarak gerak 440 km mengikut standard WLTP. Ia memberi kuasa kepada motor elektrik yang menyampaikan 272 PS (200 kW) dan 343 Nm secara maksimum kepada roda belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required