MITI tetapkan hak eksklusif import Lamborghini hanya untuk syarikat AP francias yang dilantik sahaja

MITI tetapkan hak eksklusif import Lamborghini hanya untuk syarikat AP francias yang dilantik sahaja

Berkuatkuasa 17 Ogos lalu, dikhabarkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mula melaksanakan sekatan import bagi kenderaan kenderaan import sepenuhnya (CBU) untuk model Lamborghini.

Menurut laporan Berita Harian, perkara ini dinyatakan menerusi surat kepada Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (PEKEMA). Di mana MITI memaklumkan bermula dari tarikh berkenaan, syarikat yang memiliki permit import (AP) Terbuka tidak lagi dibenarkan mengimport kenderaan model baharu Lamborghini.

Menerusi surat bertarikh 18 Ogos kepada Presiden PEKEMA, Datuk Zainuddin Abdul Rahman, MITI turut menyebut hak eksklusif bagi mengimport model baharu Lamborghini hanya diberikan kepada syarikat AP Francais yang telah dilantik oleh MITI.

MITI tetapkan hak eksklusif import Lamborghini hanya untuk syarikat AP francias yang dilantik sahaja

Malah difahamkan, sekatan ini sebenarnya telah lama dilaksanakan oleh kerajaan, namun tiada
kawalan ketat dan pemeriksaan terperinci dibuat ke atas pemegang AP terbuka yang mengimport model baharu Lamborghini.

Selain itu, sekatan berkenaan hanya tertakluk terhadap model baharu sahaja dan pemegang AP Terbuka boleh mengimport kenderaan terbabit selepas 12 bulan daripada tempoh pengeluaran dari kilang di Itali.

Buat masa ini, SunAgata Supercars Sdn Bhd merupakan pemegang AP Francais tunggal bagi mengimport jenama berkenaan daripada prinsipal, Automobili Lamborghini S.p.A untuk pasaran Malaysia. Pelantikan rasmi syarikat berkenaan bermula pada Januari 2021 dan turut bertanggungjawab sebagai penyedia khidmat selepas jualan Lamborghini di Malaysia. Syarikat ini juga telah melancarkan bilik pameran dan pusat servis serba baharunya di Glenmarie, Shah Alam pada Mac lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required