M’sia harap projek HSR dengan S’pura dapat diteruskan, rancang untuk sambungkan ke Bangkok

M’sia harap projek HSR dengan S’pura dapat diteruskan, rancang untuk sambungkan ke Bangkok

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan berharap usaha untuk meneruskan semula projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) bersama Singapura dapat diteruskan semula seawal mungkin. Katanya, ketika ini Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong dan rakan sejawatannya di Singapura, S Iswaran, giat meneruskan perbincangan.

Dalam temubual bersama Bernama baru-baru ini, beliau berkata usaha meneruskan semula projek itu akan membabitkan beberapa perubahan pada syarat dan terma asal.

“Perbincangan masih berjalan. Kalau boleh (nak) lebih cepat sebab dalam masa yang sama Malaysia juga ada perancangan untuk wujudkan HSR antara Kuala Lumpur dan Bangkok. Kalau boleh, kita nak link (hubungkan) Bangkok-KL dan KL-Singapura,” katanya.

M’sia harap projek HSR dengan S’pura dapat diteruskan, rancang untuk sambungkan ke Bangkok

Dalam masa yang sama, beliau turut membayangkan jaringan itu boleh disambung hingga ke China memandangkan China dan Thailand juga dalam proses membina rangkaian kereta api berkelajuan tinggi.

Ditanya sama ada usaha meneruskan semula projek ini adalah keutamaan pentadbiran beliau, Ismail Sabri berkata, “Bukan nak kata ia satu keutamaan, ia lebih kerana perancangan. Dah ada dari mula, dari zaman BN (Barisan Nasional) planning (perancangan) dah lengkap, cuma terbatal sekejap”.

Walau bagaimana pun, disebabkan kos bahan mentah yang semakin meningkat, Malaysia mungkin mengkaji untuk mengurangkan saiz stesen bagi mengimbangi kos pembinaan keseluruhan projek itu.

Pada akhir November tahun lalu, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, dilaporkan berkata republik itu terbuka menerima cadangan baharu dari Malaysia berkaitan projek HSR Kuala Lumpur-Singapura walaupun kedua-dua negara itu sebelum ini bersetuju menamatkan projek itu.

Mengikut perancangan awal selepas memeterai perjanjian dua hala untuk melaksanakan projek ini pada 13 Disember 2016, HSR dijangka beroperasi pada tahun 2026. Dengan jarak sepanjang 350 kilometer, projek ini dicadangkan empat perjalanan bagi setiap jam untuk untuk tempoh kekerapan jadual trennya. Di mana dua perjalanan adalah bagi laluan antarabangsa Kuala Lumpur-Singapura dan Singapura-Kuala Lumpur tanpa henti. Manakala dua lagi membabitkan perjalanan domestik Kuala Lumpur-Iskandar Puteri, Johor serta sebaliknya

Namun projek ini ditangguhkan beberapa kali sejak September 2018 dan pada Mac 2021, Malaysia mengumumkan pembayaran sejumlah SG$102.8 juta kepada Singapura selaku kos yang ditanggung bagi pembangunan projek HSR dan berkaitan pelanjutan penangguhannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required