Projek HSR: Malaysia-Singapura bersetuju untuk tangguh lagi keputusan sehingga 31 Disember 2020

Projek HSR: Malaysia-Singapura bersetuju untuk tangguh lagi keputusan sehingga 31 Disember 2020

Sehingga kini, biarpun tiada keputusan muktamad mengenai projek kereta api berkelajuan tinggi KL-Singapura (HSR), namun ini tidak bermakna ia tidak diteruskan, sebaliknya hanya ditangguhkan sahaja.

Terkini, kerajaan Malaysia dan Singapura telah bersetuju untuk menyambung semula perbincangan mengenai projek HSR dalam masa terdekat.

Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata perbincangan itu akan merangkumi beberapa cadangan perubahan dalam aspek komersial dan teknikal. Menurut laporan yang disiarkan oleh Bernama, Azmin turut berkata keputusan tersebut dicapai setelah kedua-dua pihak bersetuju untuk melanjutkan tempoh penangguhan keputusan mengenai HSR sehingga 31 Dis 2020.

“Saya telah diminta oleh Jemaah Menteri untuk mengetuai pasukan Malaysia dalam perbincangan dengan Kerajaan Singapura mengenai projek ini,” kata Mohamed Azmin.

Sebelum ini pada 5 September 2018, kedua-dua kerajaan telah bersetuju untuk menggantung pembinaan projek dua hala itu sehingga 31 Mei 2020 bagi mencari cara terbaik untuk meneruskan projek tersebut. Kerajaan Malaysia telah menyemak semula projek itu dengan MyHSR Corp untuk mengenal pasti pilihan pengurangan kos seperti mengkaji semula dan mengoptimumkan penjajaran, lokasi stesen dan model perniagaan.

Susulan perkara ini, Kementerian Pengangkutan Singapura turut mengesahkan bahawa kerajaan Malaysia telah memaklumkan kepada republik berkenaan bahawa ia mahu mencadangkan beberapa perubahan kepada projek HSR dan meminta lanjutan tujuh bulan bagi membolehkan kedua-dua pihak membincangkan cadangan Malaysia itu.

Projek HSR: Malaysia-Singapura bersetuju untuk tangguh lagi keputusan sehingga 31 Disember 2020

Atas semangat kerjasama dua hala, kementerian itu berkata Singapura bersetuju kepada “lanjutan akhir” penggantungan Projek HSR bagi tempoh tujuh bulan lagi hingga 31 Dis 2020.

“Kami berharap dapat menerima cadangan rasmi Malaysia mengenai perubahan kepada Projek HSR tidak lama lagi, agar kedua-dua belah pihak boleh memulakan perbincangan dengan segera,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan hari ini.

Menteri Pengangkutan Singapura Khaw Boon Wan turut berkata lanjutan tempoh itu akan menyediakan masa yang mencukupi kepada Malaysia untuk membentangkan cadangannya dan bagi kedua-dua pihak untuk menilai implikasi cadangan perubahan itu.

“Saya tetap optimis bahawa HSR yang menghubungkan kedua-dua ibu kota itu akan memberi manfaat kepada rakyat kedua-dua negara,” kata Khaw yang juga merupakan Menteri Penyelaras bagi Infrastruktur dalam catatannya di laman Facebook beliau.

Ditandatangani pada Disember 2016, projek HSR KL-Singapura melibatkan laluan trek berkembar sepanjang 350 km dengan melibatkan lapan hentian – Singapura, Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Sebanyak 10 gerabak dijangka akan digunakan bagi setiap keretapi, dengan kapasiti 100 orang dalam setiap satunya. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai ialah 300 km/j, dengan tempoh perjalanan dari KL ke Singapuran hanya memakan masa 90 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required