Anda merancang untuk ke Dataran Merdeka bagi meraikan sambutan Hari Kebangsaan ke-65 pada 31 Ogos ini? Disebabkan banyak jalan utama di sekitar pusat bandar KL, kami sarankan anda gunakan pengangkutan awam yang sedia ada. Baru-baru ini Rapid KL telah mengumumkan perkhidmatan bagi tren LRT, MRT, monorel dan bas kendaliannya bermula seawal jam 4.30 pagi pada 31 Ogos ini. Dan terbaru, perkhidmatan KTM Komuter turut mengikuti langkah yang sama.

KTMB mengumumkan terdapat lima perkhidmatan tambahan untuk KTM Komuter pada 31 Ogos ini yang melibatkan dua perkhidmatan untuk laluan Pulau Sebang-Batu Caves, dua bagi laluan Pelabuhan Klang-Tanjung Malim dan satu lagi untuk laluan Tanjung Malim-Pelabuhan Klang.

Untuk laluan Tanjung Malim-Pelabuhan Klang, tren pertama akan bergerak dari Tg Malim pada jam 5.15 pagi dan sampai ke stesen Kuala Lumpur pada 6.53 pagi. Untuk laluan Pelabuhan Klang-Tanjung Malim pula, tren pertama akan meninggalkan Port Klang pada jam 5.20 pagi, dan sampai ke stesen utama KL pada 6.53 pagi. Akan ada satu lagi tren akan bergerak pada jam 5.50 pagi dan tiba di KL pada 7.23 pagi.

Untuk laluan Pulau Sebang-Batu Caves, dua tren tambahan akan bergerak pada jam 4.35 pagi dan 5.05 pagi, dan sampai di KL masing-masing pada jam 6.56 pagi dan 7.28 pagi. Rujuk jadual di atas untuk butiran sepenuhnya. Bagi penumpang KTM Komuter yang mahu ke Dataran Merdeka, dua stesen terdekat adalah stesen Kuala Lumpur atau Bank Negara.