Pasaran kenderaan terpakai dijangka meningkat dua angka pada tahun 2022, 2023 dan 2024 – FMCCAM

Pasaran kenderaan terpakai dijangka meningkat dua angka pada tahun 2022, 2023 dan 2024 – FMCCAM

Nampaknya bukan sahaja permintaan untuk kenderaan baru sahaja yang meningkat. Industri kenderaan terpakai juga sama, dengan dilaporkan dalam laluan betul untuk mencatat pertumbuhan dua angka pada tahun ini, sehingga tahun 2024, seperti yang diberitahu oleh presiden Persekutuan Persatuan Syarikat Kereta dan Kredit Malaysia (FMCCAM), Datuk Tony Khor.

Dalam satu temu ramah dengan The Star, Khor berkata, meskipun pada tahun 2021 catatan jualan kenderaan terpakai tidak mencecah 400,000 unit, tahun ini ia dijangka melebihi jumlah tersebut. “Kami mengunjurkan peningkatan dua angka pada tahun 2022, 2023 dan 2024, dan menjangkakan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 10% untuk tiga tahun akan datang,” tambah Khor.

Tambah beliau, sektor ini dijangka menunjukkan kadar pertumbuhan tinggi pada masa hadapan, dengan dibantu oleh populariti serta kemudahan platform kenderaan terpakai dalam talian serta sentimen pengguna yang lebih baik.

Pasaran kenderaan terpakai dijangka meningkat dua angka pada tahun 2022, 2023 dan 2024 – FMCCAM

Selain daripada itu, Khor turut menyatakan bahawa di negara maju lain, nisbah jualan kenderaan terpakai berbanding kenderaan baru adalah sekitar dua kepada satu. Sementara di Malaysia jumlah tersebut masih lagi lebih rendah, Khor optimis nisbah itu akan menjadi lebih hampir seperti di negara lain.

Khor juga berharap jualan kenderaan baru akan terus bertambah. “Apabila lebih ramai orang membeli kenderaan baru, mereka juga perlu menjual kenderaan lama mereka,” kata beliau. Walaubagaimanapun, dengan kekurangan kenderaan baru yang berlaku sekarang, ia juga telah memberi kesan kepada pasaran kenderaan terpakai, di mana ramai yang memilih untuk terus pakai kereta sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required