Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong telah mengumumkan semua pemegang kad OKU boleh menikmati tambang percuma untuk pengangkutan awam bermula semalam, 31 Ogos sehingga 30 September 2022 sempena sambutan Hari Kebangsaan ke-65. Tambang percuma itu khusus untuk pemegang kad OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) serta pemegang kad konsesi OKU MyRapid.

Ia adalah melibatkan semua pengangkutan awam yang dikendalikan oleh Prasarana, termasuk LRT, MRT, KL Monorel, BRT, bas henti-henti dan Rapid Mobiliti.

Kemudahan ini bakal memanfaatkan pengguna di kalangan OKU bagi perkhidmatan bas dan rel dengan purata masing-masing seramai 23,527 dan 26,762 orang bagi tempoh sebulan, ujar Wee menerusi catatannya di laman Facebook rasminya.

Ini bukanlah kali pertama tambang percuma diberikan untuk rakyat. Pada Jun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut mengumumkan semua pengguna KTM Komuter dan pengangkutan awam kendalian Prasana berpeluang menikmati tambang percuma selama sebulan.