29 pengusaha stesen minyak dikenakan tindakan kerana jual RON95 pada warga asing – KPDNHEP

29 pengusaha stesen minyak dikenakan tindakan kerana jual RON95 pada warga asing – KPDNHEP

Ketua Pengarah Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Azman Adam, mengesahkan seramai 29 pengusaha stesen minyak telah diambil tindakan kerana menjual petrol RON95 kepada warga asing di seluruh negara.

Katanya, kes tertinggi penjualan RON95 kepada pemilik kenderaan asing adalah di Johor iaitu sebanyak 10 kes, Kelantan (lapan), Kedah (lima), Sarawak (tiga), Perlis (dua) dan satu kes di Melaka.

“KPDNHEP menerima aduan sebanyak 52 mengenai kes penjualan petrol RON95 kepada kenderaan asing sejak awal tahun hingga semalam. Daripada pemeriksaan dan siasatan berdasarkan aduan itu, sebanyak 29 kes berjaya diselesaikan di seluruh negara.

“Antara kesalahan dikesan dilakukan pengusaha stesen minyak itu adalah pelanggaran mengikut Peraturan 12A Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

29 pengusaha stesen minyak dikenakan tindakan kerana jual RON95 pada warga asing – KPDNHEP

Beliau membuat penjelasan tersebut bagi mengulas dakwaan pihak yang berpendapat KPDNHEP gagal mengambil tindakan ke atas pengusaha minyak yang menjual minyak petrol RON95 dan diesel kepada kenderaan asing.

Tegasnya, pengusaha stesen minyak dilarang menjual minyak bersubsidi itu kepada semua pemilik kenderaan yang menggunakan nombor pendaftaran asing. Bagi memastikan tiada ketirisan penjualan petrol RON95 dan diesel, KPDNHEP sedang mempergiatkan penguatkuasaan untuk memastikan semua pemilik kenderaan yang menggunakan nombor pendaftaran asing termasuk motosikal tidak dibenarkan untuk mengisi bahan bakar itu.

“Kita tidak berdiam diri, sebaliknya pegawai dan anggota penguat kuasa KPDNHEP sentiasa melakukan pemantauan bagi memastikan bekalan bahan api itu tidak dijual sewenangnya kepada pemilik kenderaan asing, selepas pembukaan penuh sektor ekonomi dan pintu sempadan negara sejak April lalu.

“Aktiviti lebih agresif dilakukan oleh pegawai dan anggota penguat kuasa melalui Ops Pantau. Bagaimana pun, pemilik kenderaan asing dibenarkan untuk mengisi minyak RON97 di semua stesen minyak di seluruh negara,” jelasnya lagi.

29 pengusaha stesen minyak dikenakan tindakan kerana jual RON95 pada warga asing – KPDNHEP

Tambah beliau lagi, “Pengusaha stesen minyak yang melakukan kesalahan boleh diambil tindakan mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 (Akta 122) dan jika disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM1 juta manakala RM3 juta jika melakukan kesalahan berikutnya.

“Orang perseorangan yang didapati bersalah menjual petrol RON95 dan diesel kepada kenderaan asing boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali. Manakala syarikat yang didapati bersalah menjual kedua-dua bahan api itu pula boleh didenda tidak melebihi RM2 juta manakala RM5 juta jika melakukan kesalahan kedua.”

Beliau turut menegaskan bahawa KPDNHEP tidak akan berkompromi dan menegaskan kepada semua pihak terutama pengusaha stesen minyak agar sentiasa mematuhi perundangan ditetapkan bagi mengelakkan dikenakan tindakan yang tegas.

“Selain memantau melalui kamera litar tertutup (CCTV), orang ramai juga diminta memberi kerjasama dengan membuat laporan kepada KPDNHEP,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required