KPDNHEP nekad halang penjualan petrol RON95 kepada kereta asing – pesalah boleh didakwa

KPDNHEP nekad halang penjualan petrol RON95 kepada kereta asing – pesalah boleh didakwa

Semenjak pintu sempadan Malaysia-Singapura dibuka mulai 1 April lalu, pelbagai isu mengenai warga negara jiran kita itu yang mengambil kesempatan mengisi petrol bersubsidi RON 95 di stesen-stesen minyak sekitar Johor Bahru. Perkara ini mendapat kecaman dari rakyat kita, malah kementerian yang bertanggungjawab, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), juga bertegas bahawa tindakan tersebut merupakan suatu kesalahan.

Selain mengenakan tindakan sewajarnya terhadap pengusaha stesen minyak terbabit, KPDNHEP juga berkata Akta Kawalan Bekalan 1961 akan ditambah baik. Malahan kementerian ini juga akan memperketatkan penguatkuasaan dan mencari solusi terbaik bagi menangani ketirisan minyak petrol bersubsidi kepada warga asing.

Menurut Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Rosol Wahid, cadangan itu antara aspek yang dibincangkan dalam mesyuarat yang berlangsung baru-baru ini, laporan The Edge.

Katanya, antara yang dikaji ialah peraturan mengenai keluasan kawasan yang dibenarkan bagi kenderaan asing mengisi minyak di negeri yang bersempadan dengan negara jiran.

KPDNHEP nekad halang penjualan petrol RON95 kepada kereta asing – pesalah boleh didakwa

“Kita sedang mengkaji memantapkan Akta Kawalan Bekalan sedia ada dan mengenakan tindakan lebih tegas kepada penjual yang membenarkan warga asing membeli minyak bersubsidi. Ada beberapa peraturan akan diketatkan dalam akta berkenaan supaya barang yang dikawal, termasuk minyak bersubsidi ini tidak disalahguna dan berlaku ketirisan dalam bekalannya,” katanya

Seperti yang kerap kami kongsikan mengenai isu ini, kenderaan dengan pendaftaran plat asing adalah tidak dibenarkan untuk membeli petrol RON 95 di Malaysia. Peraturan ini telah termaktub sejak 1 Ogos 2010. Ini kerana subsidi yang dibiayai cukai yang lebih tinggi hanya disediakan untuk pengguna RON 95, iaitu untuk pengguna kenderaan berpendaftaran Malaysia sahaja. Manakala untuk kenderaan asing, hanya dibenarkan untuk membeli petrol RON 97 atau RON 100 sahaja.

Justeru, KPDNHEP turut menyeru orang ramai agar menyalurkan maklumat termasuk gambar serta lokasi stesen minyak, jika mereka terserempak dengan kenderaan bernombor pendaftaran asing mengisi petrol RON 95. Aduan boleh disalurkan menerusi e-aduan KPDNHEP pada PAUTAN INI, WhatsApp di talian 019-2794317 atau talian bebas tol 1-800-886-800.

Melaporkan terus ke stesen minyak atau KPDNHEP adalah satu-satunya pilihan yang anda ada sekiranya tindakan anda untuk konfrontasi dan memberitahu si pelaku yang tindakan tersebut adalah salah. Namun jangan pula sesekali anda menekan butang Emergency-Stop (E-Stop) pada pam minyak berkenaan sebagai ‘memberikan pengajaran’. Baca ARTIKEL INI jika anda ingin mengetahui mengapa tidak boleh menekan butang E-Stop tersebut sewenang-wenangnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required