Audi RS3 Sedan 2023 bakal tiba di Malaysia — 2.5L turbo lima-silinder dengan janaan 400 PS dan 500 Nm

Audi RS3 Sedan 2023 bakal tiba di Malaysia — 2.5L turbo lima-silinder dengan janaan 400 PS dan 500 Nm

Barisan model Audi RS di Malaysia ketika ini ada lima model, iaitu RS4 Avant, RS5 Sportback, RS6 Avant, RS7 Sportback dan yang terbaru, RS Q8. Selepas ini, ia akan menerima pula penambahan RS3 Sedan, yang khabarnya akan membuat penampilan sulung di Malaysia minggu depan, menurut hantaran di laman Facebook Audi Centre Glenmarie.

Model dalam generasi kedua ketika ini, RS3 Sedan mula diperkenalkan di peringkat global pada Julai lalu, sekali dengan RS3 Sportback. Sebagai pesaing kepada C118 Mercedes-AMG CLA45 S 4 Matic+, RS3 Sedan ini dilengkapi enjin 2.5 liter turbocas lima-silinder sebaris yang menghantar kuasa ke semua roda menerusi transmisi tujuh-kelajuan klac berkembar S-tronic dan sistem pacuan semua roda quttro.

Enjin lima-selinder ini menghasilkan sebanyak 400 PS (394 hp) dari 5,600 hingga 7,000 rpm dan 500 Nm tork dari 2,250 hingga 5,600 rpm. Angka ini membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat dan laju maksimum 250 km/j. Dengan semua peningkatan terbaru yang dilakukan, model ini mencatat masa pusingan di litar Nürburgring Nordschleife dalam 7 minit dan 40.748 saat, mengatasi rekod pusingan sebelum ini sebanyak 4.64 saat untuk menjadi kereta kompak terpantas di situ.

Audi RS3 Sedan 2023 bakal tiba di Malaysia — 2.5L turbo lima-silinder dengan janaan 400 PS dan 500 Nm

Sistem janaan dan pacuan kuasanya juga menampilkan ciri differential gandar belakang yang digelar RS Torque Splitter, yang membolehkan vektoring tork pembolehubah penuh untuk roda belakang. Sistem ini menggunaan klac multi-cakera yang dikawal secara elektronik bagi setiap driveshaft.

Pemandu juga boleh memilih mod pemanduan RS Performance yang baru, yang akan menyelaraskan sistem janaan untuk memberikan prestasi optimum dalam litar. Selain itu turut ada mod RS Torque Rear atau ringkasnya, mod untuk melakukan drift. Mod lain yang tersedia termasuklah Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual dan Efficiency.

Tambahan terbaru untuk RS3 Sedan adalah ciri pengawal dinamik kenderaan modular (mVDC). Sistem sentral ini mengumpulkan data daripada semua komponen janaan yang berkaitan dinamik lateral untuk memastikan ia berinteraksi secara tepat dan pantas.

Audi RS3 Sedan 2023 bakal tiba di Malaysia — 2.5L turbo lima-silinder dengan janaan 400 PS dan 500 Nm

Suspensi RS Sport dengan kawalan penyerap hentak adaptif juga ada ditawarkan sebagai pilihan kepada tetapan standard pasif sedia ada, sementara cakera brek seramik juga ada ditawarkan sebagai pilihan. Model ini menggunakan suspensi McPherson strut di depan dan tetapan four-link di belakang.

RS3 Sedan tampil dengan imej agresif dengan bukaan udara besar yang spesifiki untuk bampar depan RS, rekaan lampu utama yang cantik (LED standard, Matrix LED sebagai pilihan), rekaan bahagian belakang yang diperkemas dengan lampu isyarat dinamik, bampar belakang khas RS serta sistem ekzos RS.

Di dalam ada kokpit virtual Audi 12.2-inci serta skrin sentuh 10.1-inci untuk sistem infotainmen. Ciri khas RS yang lain termasukah petunjuk penukaran gear, paparan status sistem janaan, serta pertama kali untuk barisan RS3 ialah head-up display. Tak sabar tunggu minggu depan untuk maklumat lanjut?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required