Audi RS3 Performance Edition diperkenal – kuasa 407 PS, 500 Nm, laju maksimum 300 km/j, terhad 300 unit

Audi RS3 Performance Edition diperkenal – kuasa 407 PS, 500 Nm, laju maksimum 300 km/j, terhad 300 unit

Satu tahun selepas RS3 yang berada dalam pasaran sekarang diperkenalkan, Audi kini mendedahkan pula RS3 Performance Edition untuk kedua-dua model berbadan hatchback dan sedan. Seperti yang boleh dilihat pada namanya, versi ini dinaik taraf dengan pelbagai barangan prestasi.

Enjin petrol lima silinder turbo pada model ini sekarang dapat menghasilkan 407 PS (naik 7 PS berbanding model biasa) pada antara 5,700 hingga 7,000 rpm (naik 100 rpm), manakala tork pula masih sama iaitu 500 Nm pada antara 2,250 hingga 5,700 rpm (naik 100 rpm).

Peningkatan ini diperoleh melalui tekanan turbo (boost) 0.1 bar lebih tinggi, menjadi 1.6 bar, dan kuasa tersebut disampaikan kepada semua roda melalui transmisi automatik klac berkembar S Tronic tujuh kelajuan.

Audi RS3 Performance Edition diperkenal – kuasa 407 PS, 500 Nm, laju maksimum 300 km/j, terhad 300 unit

Waktu pecutan untuk RS3 Performance Edition ini masih lagi sama, iaitu 3.8 saat, tetapi kelajuan maksimumnya sekarang boleh mencapai 300 km/j, iaitu 10 km/j lebih tinggi berbanding RS3 biasa dengan pakej RS Dynamics.

Model ini juga datang dengan angkup brek enam piston serta cakera seramik berdiameter 380 mm di hadapan, sementara di belakang menggunakan cakera 310 mm. Secara keseluruhannya, pakej brek ini mencatat berat 10 kg lebih ringan berbanding brek RS3 biasa, dan booster brek juga telah dipertingkat.

Dalam keadaan asal, RS3 Performance Edition datang dengan rim 19 inci, yang lebih lebar di hadapan, dengan tayar semi slick Pirelli P Zero Trofeo R 265/35 sementara di belakang menggunakan tayar 245/35. Suspensi adaptif juga datang secara standard, dan menurut Audi, tetapan mampatan serta lantunannya telah dilaras kembali untuk menghasilkan pengendalian yang lebih mantap.

Di bahagian dalam, RS3 Performance Edition diberi dengan tempat duduk bucket yang dibalut microfibre Dinamica serta jahitan benang biru, dan bahagian tepi yang dibalut kulit Nappa. Bahagian belakang tempat duduk ini juga menggunakan gentian karbon, sementara jahitan benang biru turut digunakan pada beberapa bahagian lain seperti stereng, konsol tengah serta perehat tangan.

Sistem RS Monitor pada model ini dapat memaparkan pelbagai informasi seperti tahap sistem penyejukan, suhu minyak enjin dan transmisi, tekanan G serta tekanan angin tayar. Selain daripada itu, ia juga boleh membantu pemanduan dengan memaparkan catatan masa pusingan dalam litar, serta pecutan 0-100 km/j, 0-200 km/j, 400 meter dan 200 meter.

Di Eropah, RS3 Performance Edition dijual pada harga bermula 75,000 euro (RM348,781) untuk versi Sportback dan dari 77,000 euro (RM358,017) untuk versi Sedan. Ia ditawarkan dalam warna Nogaro Blue, Arrow Grey dan Daytona Grey, Sebring Black Crystal Effect serta Glacier White Metallic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required