Tun M mempersoalkan manifesto PH untuk hapuskan tol Lebuhraya PLUS jika memenangi PRU15

Tun M mempersoalkan manifesto PH untuk hapuskan tol Lebuhraya PLUS jika memenangi PRU15

Pengerusi Gerakan Tanah Air (GTA) Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengkritik manifesto baharu Pakatan Harapan (PH) untuk memansuhkan tol jika gabungan itu memenangi pilihan raya umum ke-15 (PRU15) termasuk mempersoalkan kebolehlaksanaannya.

Bekas Perdana Menteri itu mempersoalkan dari mana datangnya dana untuk membaiki lebuh raya, kalau bukan dari tol, laporan FMT.

“Mereka (sebelum ini) mendakwa bahawa mereka akan menghapuskan tol. Dan kali ini, mereka masih berjanjikan perkara yang saya. Saya tidak percaya rakyat akan menyokong mereka kerana mereka tahu bahawa negara memerlukan tol,” katanya.

Pada 31 Oktober lalu, pengerusi DAP Lim Guan Eng menyatakan bahawa PH sedia memansuhkan tol di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) jika mereka diberi mandat membentuk kerajaan selepas PRU15 ini.

Tun M mempersoalkan manifesto PH untuk hapuskan tol Lebuhraya PLUS jika memenangi PRU15

Dalam masa yang sama, beliau turut menyatakan bahawa PH telah pun berjaya mengurangkan bayaran tol sebanyak 18 peratus ketika menerajui kerajaan selama 22 bulan. Beliau menyatakan PH boleh menghapuskan tol lebuh raya itu jika diberikan tempoh mentadbir selama lima tahun.

Dalam janji keenam manifesto PH untuk PRU14 sebelum ini antara lain menyatakan gabungan itu akan mengkaji semula semua perjanjian konsesi lebuh raya dan berunding untuk mendapatkan harga terbaik bagi mengambil alih setiap konsesi tol dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berperingkat.

Kalau hendak dibandingkan dengan Autobahn di Jerman yang tidak dikenakan kutipan tol, boleh dipandu laju dan selamat. Tetapi untuk rangkaian lebuhraya persekutuan tersebut yang terkenal dengan ‘tiada had kelajuan’ hanyalah percuma untuk kereta sahaja, tol hanya dikenakan untuk trak atau kenderaan lain dengan berat lebih 7.5 tan.

Tetapi adakah ia sesuai (sifar tol) dilaksanakan di sini? Kita perlukan sektor swasta untuk membiayai kos pembinaan dan penyelenggaraan lebuhraya, seperti yang diamalkan di negara kita. Adakah mana-mana sektor swasta yang bermurah hati untuk membiayai sepenuhnya tanpa mengaut keuntungan? Apa pendapat anda mengenai perkara ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required