Lim Guan Eng janji tol Lebuhraya PLUS akan dihapus sekiranya PH ambil alih kerajaan pada PRU15

Lim Guan Eng janji tol Lebuhraya PLUS akan dihapus sekiranya PH ambil alih kerajaan pada PRU15

Ya, ini bukan berita lama atau anda salah baca – Pengerusi DAP, Lim Guan Eng menyatakan bahawa Pakatan Harapan (PH) sedia memansuhkan tol di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) jika mereka diberi mandat membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), lapor Sinar Harian yang memetik berita dari China Press.

Laporan tersebut menyebut, ketika menyampaikan ucapan dalam satu majlis makan malam di Jelapang pada malam Ahad, Lim Guan Eng menyatakan bahawa PH telah pun berjaya mengurangkan bayaran tol sebanyak 18 peratus ketika menerajui kerajaan selama 22 bulan. Beliau menyatakan PH boleh menghapuskan tol lebuh raya itu jika diberikan tempoh mentadbir selama lima tahun.

Dalam janji keenam manifesto PH untuk PRU14 sebelum ini antara lain menyatakan gabungan itu akan mengkaji semula semua perjanjian konsesi lebuh raya dan berunding untuk mendapatkan harga terbaik bagi mengambil alih setiap konsesi tol dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berperingkat.

Ketika Belanjawan 2020 dibentangkan pada 11 Oktober 2019, Lim yang ketika itu menggalas tugas sebagai Menteri Kewangan mengumumkan kerajaan bakal memberikan diskaun tol sebanyak 18% di semua lebuhraya PLUS mulai 2020. Penurunan kadar tol itu mula dilaksanakan bermula 1 Februari 2020, namun ia dibuat dengan cara melanjutkan tempoh konsesi selama 20 tahun, dari 2038 ke 2058 bagi memastikan PLUS mampu menjalankan kegiatan penyelenggaraan dan operasi lebuh raya mereka tanpa bergantung kepada kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Tk payah. Kalau pilih BN/PN, akan membebankan orang ramai lagi. Kita rakyat Malaysia tolak kerajaan rasuah dan pengkhianat

    Like or Dislike: Thumb up 13 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required